/
۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳

اثر تحریم‌های جدید آمریکا علیه ترکیه کمتر از دور قبلی است

یک تحلیلگر اقتصادی گفت: اثر دور جدید تحریم های آمریکا علیه ترکیه در چارچوب ریسک های مرئی موجود بسیار کمتر از اثر دور قبلی است.
کد خبر : ۲۲۱۵۳
نبض نفت - مجید شاکری در گفتگویی در خصوص تحریم های جدید آمریکا علیه ترکیه، اظهار داشت: آمریکا صبح امروز، مجددا بسته تحریمی شامل تحریم مقامات (و این بار وزارت خانه ها) و افزایش تعرفه فولاد را علیه ترکیه اعمال کرد.

این تحلیلگر اقتصادی افزود: این تحریم به لحاظ شکل و اجزا بسیار شبیه تحریم بیش از  یک سال قبل است و قصد دارد با هدف قرار دادن بخش فلزات اساسی ترکیه تا حد ممکن تراز پرداخت ترکیه را به لحاظ مقدار و نقدپذیری تحت فشار قرار دهد و از طرف دیگر با ناامن نشان دادن فضای سرمایه گذاری ترکیه، تمدید یا جایگزینی بدهی خارجی ترکیه را دچار مشکل کند.

وی ادامه داد: به یاد داریم که فشار آمریکا در پرونده قبلی که بخشی از آن به بهانه دستگیری یک کشیش آغاز شد، چگونه باعث کاهش شدید جریان ورودی سرمایه به ترکیه شد. امری که ترکها با دریافت وام خارجی از قطر به علاوه تسهیل شرایط اقامت کوشیدند ریسک های آن را کنترل کنند.

شاکری با بیان اینکه این بار یک متغیر برونزای مهم وجود دارد که تا حد قابل توجهی شانس ترکیه برای کنترل تبعات تحریم آمریکا را افزایش می دهد، گفت: یک دوره طولانی و پایدار از اعمال سیاست نرخ بهره منفی در اروپا که اگر چه در احیای مصرف شهروند اروپایی ناکام بوده ولی به شدت به نفع مقاصد سرمایه ریسکی (مثل آرژانتین یا حتی خاورمیانه) عمل می کند و ترکها با افزایش نرخ بهره حتی به سطوح تجربه شده سال گذشته (۲۳-۲۰ درصد) به راحتی می توانند مقصد مهمی برای این جریان سرمایه عظیم و ارزان یورویی باشند.

وی اظهار داشت: ممکن است اروپا انگیزه ای برای کنترل موج احتمالی حرکت سرمایه از اروپا به ترکیه با قاعده گذاری داشته باشد (یا نداشته باشد) اما به هر حال وجود شهروندان ترک در اروپا راه های متفاوتی را برای کم اثر کردن این قاعده گذاری فراهم می کند.

شاکری تاکید کرد: مجموعا می توان گفت اثر دور جدید تحریم های آمریکا علیه ترکیه در چارچوب ریسک های مرئی موجود بسیار کمتر از اثر دور قبلی است.

منبع: مهر

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر