/
۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷

تسلط دلار بر بازار سکه و طلا

قیمت سکه و طلا در یک ماه اخیر نوسان بسیار اندکی داشته است. کارشناسان معتقدند ثبات قیمت دلار و سیاست‌های بانکی موجب شده قیمت‌ها در بازار متعادل بمانند و خرید و فروش هیجانی در بازار به شکل محسوسی کاهش یابد.
کد خبر : ۲۲۲۱۱

نبض نفت- چند هفته‌ای است که تقاضایی برای خرید سکه در بازار وجود ندارد و فعالان این حوزه می‌گویند هم‌اکنون این بازار در رکود شدید است، در عین حال در بازار ارز نیز تقاضا برای ارز کم شده و فقط خریداران واقعی در این بازار هستند.

یکی از فروشندگان به رویداد۲۴ می‌گوید: اکنون مدتی است که تقاضای کاذب برای طلا و دلار وجود ندارد و با توجه به افت و خیزهایی که در سال قبل داشت و آرامش نسبی ماه‌های اخیر، دیگر کسی به نیت سرمایه گذاری وارد این بازار نمی‌شود.

خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتارهای مؤثر بازارساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه‌اندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش قیمت ارز و طلا در روزهای گذشته بود تا به این ترتیب در روزی که کاهش قیمت دلار به بیشترین حد خود در مدت اخیر رسید، قیمت سکه تمام بهار آزادی نیز سومین افت متوالی را تجربه کرد و پس از آن نوسان قیمت سکه در حد ۲ یا ۳ هزار تومان بوده است و البته احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها همچنان وجود دارد.

فعالان بازار معتقدند ثبات قیمت دلار باعث خواهد شد برای مدت زیادی قیمت سکه و طلا تغییر نکند. چند ماهی است که قیمت دلار در کانال ۱۱ هزار تومانی بوده و از اواخر شهریور قیمت دلار از ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومانی بیشتر نشده است؛ این یعنی ثبات قیمت‌ها بر ثبات قیمت طلا تاثیر خود را گذاشته است.

احمد وفادار رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ می‌گوید: هر چند افت قیمت طلا نامحسوس است، اما قیمت‌ها رو به کاهش هستند. طی دو تا سه ماه گذشته قیمت دلار ثابت بوده و همین موضوع بر قیمت طلا نیز اثر داشته است البته در این مدت گاهی نرخ طلا نوسان داشته و کمی بالا رفته، اما با توجه به بهای اونس جهانی قیمت‌ها روندی نزولی دارند.

او با اشاره به قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار می‌گوید: در حال حاضر بهای هر گرم طلا به ۴۰۴ هزار تومان رسیده و قیمت سکه تمام طرح جدید به ۴ میلیون و ۵ هزار تومان و بهای نیم سکه به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

وفادار بهای هر اونس طلا را ۱ هزار و ۴۸۹ دلار اعلام کرده و می‌گوید: بهای اونس نیز با توجه به اتفاقات سیاسی افت کرد و طلای داخلی نیز همسو با این افت کاهش داشته است.

او در مورد سکه طرح قدیم می‌گوید: با توجه به عدم استقبال مردم از سکه طرح قدیم فروش آن نیز کاهش پیدا کرده است، زیرا قیمت این سکه نسبت به سکه طرح جدید تفاوت اندکی دارد و تفاوت قیمت ۵ هزار تومانی مردم را به سمت سکه طرح جدید می‌برد و سکه طرح قدیم چندان مشتری ندارد.

وفادار درباره کاهش مالیات برارزش افزوده طلا نیز گفت:‌ کاهش ارزش افزوده طلا و اعمال آن بر اجرت ساخت در قالب طرحی با عنوان اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس درحال بررسی است که هنوز نهایی نشده است.

منبع: خبرگزاری رویداد
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر