/
۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶

تامین پایدار خوراک مایع پتروشیمی‌های کشور

اگر چه تا چند سال پیش تامین خوراک مایع پتروشیمی‌ها به دلیل مصرف بالای بنزین و تولید پایین نفتا در پالایشگاه‌ها با مشکل مواجه بود اما به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس نه تنها مشکلی در تامین خوراک وجود ندارد بلکه بخشی از نفتای مازاد نیز از کشور صادر می‌شود.
کد خبر : ۲۲۲۵۲

نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، تا چند سال پیش تامین خوراک پتروشیمی‌ها چه در بخش مایع و چه گاز با مشکلات زیادی همراه بود. تولید گاز کشور در روزهای سرد سال به زور کفاف مصرف سوخت را می‌داد و با بالا گرفتن مصرف در زمستان،‌ ابتدا خوراک گاز پتروشیمی‌ها قطع می‌شد.

در خوراک مایع نیز به دلیل کمبود تولید بنزین و فاصله آن تا مصرف،‌ معمولا تولید نفتای پالایشگاه‌ها پایین می‌آمد و پتروشیمی‌هایی که با خوراک مایع کار می‌کردند با مشکل مواجه می‌شدند. همین امر باعث شده بود تا با وجود ظرفیت ۶۰ میلیون تنی پتروشیمی‌های کشور،‌ اما معمولا فعالیت این واحدها پایین‌تر از ظرفیت واقعی باشد.

با این حال بعد از افزایش تولید گاز در پارس جنوبی بعد از افتتاح فازهای مختلف تامین خوراک گازی پتروشیمی‌ها به ثبات رسید. با وجود این، پتروشیمی‌های خوراک مایع همچنان از کمبود خوراک گلایه داشتند.

این مشکل نیز با بهره‌برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس و طرح‌های بهبود کیفیت در سایر پالایشگاه‌های کشور رفع شده و اکنون به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآروده‌های نفتی، ‌محدودیتی برای تامین خوراک نفتای پتروشیمی‌ها از سوی پالایشگاه‌های سراسر کشور وجود ندارد.

علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه در سال ۹۶ پتروشیمی‌ها مشکل تامین خوراک نفتا داشتند، گفت: در آن زمان مصرف بنزین بالا بود از همین رو به سختی خوراک را تامین می‌کردیم اما اکنون نفتای مازاد نیز در کشور وجود دارد که آن را صادر می‌کنیم.

وی ادامه داد: ستاره خلیج فارس بین سه تا پنج میلیون لیتر نفتا تولید می‌کند و در پالایشگاه آبادان نیز تولید نفتا داریم.

صادق آبادی افزود: همچنین پالایشگاه شازند و پالایشگاه تبریز نیز بخشی از نفتای تولیدی خود را به پتروشیمی‌ها تحویل می‌دهند.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: واحدهای پتروشیمی که بر اساس خوراک نفتا طراحی شده و کار می‌کنند، اغلب خوراک خود را از پالایشگاه‌های اطراف دریافت کرده و مابقی نیاز را نیز از  پالایشگاه‌های آبادان و اصفهان تامین می‌کنند.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر