/
۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰

اصلاح قیمت برق باید تبدیل به گفتمان ملی شود

نایب رئیس سندیکای صنعت برق ایران اقتصاد صنعت برق را نامتوازن توصیف کرد و گفت: اصلاح قیمت برق باید تبدیل به گفتمان ملی شود تا این صنعت به شکوفایی کامل برسد.
کد خبر : ۲۲۸۱۹
نبض نفت - پیام باقری: روز چهارشنبه افزود: ریشه اصلی همه مشکلات در صنعت برق اقتصاد نامتوازن آن است که فعالان این صنعت را درگیر کرده است.
نایب رئیس سندیکای صنعت برق حل این مشکل را در گرو تبدیل شدن آن به گفتمانی ملی منوط دانست و ادامه داد: مردم و مسئولان باید متوجه شوند که پائین نگهداشتن مصنوعی قیمت برق از یک طرف و بهره‌مند کردن بسیاری از صنایع از برق یارانه‌ای به ضرر کشور است.
باقری ادامه داد: مردم باید توجه داشته باشند که با پایین نگهداشتن مصنوعی قیمت تنها و تنها ثروت ملی خود را از دست می دهیم و هیچ سودی برای کشور متصور نیست.
نایب رئیس سندیکای صنعت برق با بیان اینکه ایران در بین سایر کشورها نخستین کشوری است که در بخش انرژی یارانه پرداخت می کند گفت: پرداخت این یارانه درحالی است که می توان به جای پرداخت به مردم،‌ برای توسعه زیرساخت‌ها به خدمت گرفته شده و عمران و آبادانی بیشتری هم برای کشور و هم برای خود مردم به همراه داشته باشد. نه آنکه به شکل خام فروشی به سایر کشورها رفته و آنها با اعمال ارزش افزوده کالاها را دوباره به کشور برگردانند.
باقری ادامه داد: اکنون پرداخت یارانه انرژی به برخی صنایع به شکل خام از کشور خارج می‌شود؛ این در حالی است که کشورهای مقصد بر روی همان کالاها ارزش افزوده ایجاد کرده و با چندین برابر قیمت به ایران می فروشند.

این فعال صنعت برق ایران گفت: این در حالی است که می توان بر روی همین کالاها با تغییر تکنولوژی ارزش افزوده ایجاد کرد و از خروج یارانه جلوگیری کرده و درجهت توسعه کشور از آن بهره گرفت.


باقری صنعت برق را صنعتی سرمایه‌بر دانست که نیاز به سرمایه‌گذاری های کلان دارد و خاطرنشان ساخت: منابعی که اکنون در این صنعت وجود دارد نشان می دهد که با کمبود روبرو است و براین اساس نمی توان متناسب با آن سرمایه گذاری کرد و ادامه این روند صنعت را با مشکل بیشتر روبرو خواهد کرد.


نایب رئیس سندیکای صنعت برق ایران باتاکید براینکه اصلاح قیمت برق باید تبدیل به گفتمانی ملی شودگفت: باید یارانه های پرداختی در اختیار مردم و توسعه زیرساخت ها قرارگیرد تا ضمن حل مشکلات صنعت برق به شکوفایی کامل برسد و بتواند رسالت خود را منطقه را به انجام برساند.

اقتصاد ایران نیازمند یک اصلاح ساختار جدی است. سال‌هاست که مسائلی نظیر یارانه‌های پنهان مشکلات عدیده‌ای را در ساختار اقتصاد ایجاد کرده است که به نظر می‌رسد برای بهبود شرایط موجود باید مورد بازنگری قرار گیرد. این اصلاحات به نوعی ادامه طرح هدفمند کردن یارانه‌های انرژی خواهد بود و غفلت در انجام آن، فراتر از موضوع اقتصاد، اثرات سوء اجتماعی دارد؛ نظیر تشدید بی‌عدالتی اجتماعی.
بررسی ابعاد مالی مصرف برق بخش خانگی نشان می‌دهد، منابع قابل وصول از محل آزادسازی نرخ برق یا یارانه پنهان مصرف برق در بخش خانگی در سال ۱۳۹۷ حدود ۴/۷ میلیارد دلار (با نرخ تسعیر دلار معادل ۱۱۰۰۰ تومان) معادل ۵۲ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که در حدود یک‌سوم یارانه ضمنی انرژی برق در سال ۱۳۹۷ است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی که ۱۵ مهرماه امسال منتشر کرده آورده است شرایط اقلیمی اثر بسزایی در مقدار یارانه ضمنی خانوارها در مناطق مختلف کشور دارد. به‌طوری‌که در سال ۱۳۹۷، یارانه ضمنی متوسط مصرف برق ماهیانه در ماه‌های گرم مناطق گرمسیری نوع (۱)، حدود ۳/۵ برابر متوسط مصرف برق ماه‌های گرم مناطق عادی بوده و اعطای یارانه (پنهان) بر مصرف برق به‌گونه‌ای است که توزیع یارانه ضمنی برق و هزینه برق میان خانوارها در اقلیم‌های مختلف نابرابر بوده و از مبنای علمی و کارشناسی برخوردار نیست.


منبع: ایرنا


 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر