/
۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹

بازچرخانی آب خاکستری در راستای مدیریت مصرف آب

یک کارشناس مسائل آب گفت: بازچرخانی و استفاده مجدد از آب خاکستری یکی از راهکارهای اصلی مدیریت مصرف آب محسوب می‌شود.
کد خبر : ۲۲۸۳۲

نبض نفت - مختاری گفت: آب خاکستری بیش از ۸۰ درصد فاضلاب تولیدی در منازل و ادارات را تشکیل می دهد و شامل فاضلاب تولیدی ناشی از شستشوی لباس، استحمام، روشوئی و بخشی از هرزآب ظرفشوئی آشپزخانه است.

او ادامه داد: اگر بتوان فاضلاب تولیدی این بخش ها را توسط لوله کشی جداگانه ای در محل مناسبی در داخل ملک جمع آوری کرد باید یک سیستم تصفیه ساده و مقدماتی برای این پساب جمع شده اجرا کرد، به سادگی این بخش از فاضلاب می تواند بجای سرازیر شدن به شبکه فاضلاب‌رو ، دوباره به مصارف خاصی در داخل همان مجموعه یا خارج آن برگردد.
این کارشناس مسائل آب با تاکید بر این‌که نمی‌توان از راهکار استفاده از آب خاکستری برای مقابله با بحران آب، به راحتی بهره گرفت، اضافه کرد: تصفیه و استفاده از آب خاکستری الزامات فنی و بهداشتی زیادی دارد، اما اگر بتوان از آن بهره گرفت، باعث می‌شود بخش اعظمی از آبی که استفاده شده مجدد بازچرخانی شده و از آب شرب استفاده نشود.
مختاری گفت: حفاظت از آب شیرین، حفاظت از منابع آب سطحی و زیرزمینی و تأمین آب از مزایای استفاده مجدد از آب خاکستری است.
او تصریح کرد: برای برون‌رفت از تنش آبی و یا به عبارت بهتر، برای سازگاری با کم‌آبی، مدیریت مصرف آب یکی از راهکارهای مؤثر است و در این میان تصفیه، بازچرخانی و استفاده مجدد از آب خاکستری یکی از راهکارهای اصلی مدیریت مصرف آب محسوب می‌شود.

منبع: خبرنگاران جوان 


 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر