/
۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۳

پویش همین زمین بانک ایران زمین مهمتر از تبلیغات مستقیم است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی "پویش همین زمین" را که به همت بانک ایران زمین برای فرهنگ‌سازی در جهت مبارزه با آلودگی راه‌اندازی شده بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: پویش همین زمین توجه بسیاری از مردم را جلب می‌کند. این در حالی است که بانک ایران زمین برای تبلیغات، مبالغ میلیاردی هزینه می‌کند، اما تاثیری که پویش همین زمین بر مردم می‌گذارد، شاید از تبلیغات مستقیم موثرتر باشد و امیدواریم بانک‌های دیگر از بانک ایران زمین الگو بگیرند و این روش فرهنگ‌سازی را شروع کنند.
کد خبر : ۲۲۸۷۳
نماینده لنگرود خواستار مبارزه جدی با آلودگی شد/پویش همین زمین مهمتر از تبلیغات مستقیم

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی در یک گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری نبض نفت با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم با آلودگی هوا مبارزه کنیم، راهی به غیر از فرهگ‌سازی نداریم گفت: اگر دنیای پیشرفته توانسته بسیاری از مشکلات خود را حل کند، با فرهنگ‌سازی بوده، اما این فرهنگ‌سازی چگونه شکل می‌گیرد؟ بخشی از این فرهنگ‌سازی با استفاده از فضای مجازی و حرکت‌هایی مانند پویش همین زمین صورت می‌گیرد که از سوی بانک ایران زمین انجام شد.

لاهوتی با اعلام اینکه بخشی دیگر نیز با انجام کارهای جبری است گفت: به عنوان مثال قانونی وضع کنیم که اگر کسی زباله کنار خیابان انداخت، فلان مقدار جریمه شود. در این صورت افراد جامعه می‌بینند که اگر زباله بریزند، جریمه می‌شوند و ترس از جریمه به مرور زمان تبدیل به فرهنگ زباله نریختن می‌شود.

نماینده لنگرود گفت: مثال دیگر استفاده از کمربند ایمنی است. زمانی در این مملکت هیچ راننده‌ای از کمبرند ایمنی استفاده نمی‌کرد، اما قانون گذاشتیم و مردم را ملزم به استفاده از کمربند ایمنی کردیم و برای کسانی که به این قانون احترام نمی‌گذاشتند یا به آن عمل نمی‌کردند، جریمه تعیین کردیم. نتیجه آن شد که امروز با وجود آنکه نظارت جدی‌تری انجام نمی‌شود، اما می‌بینیم که بالای 70 درصد مردم به محض آنکه پشت فرمان اتومبیل می‌نشینند، کمربند ایمنی را می‌بندند و کار به جایی رسیده که استفاده از کمربند ایمنی به فرهنگی تبدیل شده که ابزار این فرهنگ‌سازی، جریمه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ‌سازی کنیم اگر می‌خواهیم مسایل زیست محیطی جامعه را حل کنیم گفت: به عنوان مثال فرض کنید که یک نفر در همسایگی شما در حال قطع یا خشک کردن یک درخت برای آپارتمان‌سازی است. شما باید بدانید که این فرد به حقوق شهروندی شما تجاوز کرده و نباید منتظر بمانید تا یک مسوول دولتی از آنجا رد شود و با این فرد برخورد کند. این فرد با قطع این درخت اکسیژن مصرفی شهر را از بین می‌برد. بنابراین من به عنوان یک شهروند باید به سراغ او بروم و به او تذکر بدهم که درخت را از بین نبرد.

لاهوتی افزود: اگر می‌خواهیم مسایل زیست محیطی و آلودگی‌ها را حل کنیم، باید همه با هم به این سمت حرکت کنیم. البته مسوولان هم باید به وظیفه خود عمل کنند.

وی با تاکید بر اینکه در مباحث فرهنگی کم هزینه نمی‌کنیم گفت: ضرورت‌ها را ما تعریف نمی‌کنیم بلکه دولت اولویت‌های فرهنگ‌سازی را تعیین می‌کند. متاسفانه اعتبار را به دستگاههایی می‌دهند که در این زمینه به درستی عمل نمی‌کنند و حتی بسیاری از دستگاه‌ها کار موازی انجام می‌دهند که لزومی ندارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه مشکلی به نام اعتبار فرهنگی نداریم اما در روش‌ها و ضرورت‌ها باید ببینیم کدامیک اولویت دارد و کدام را با چه روشی انجام بدهیم گفت: امروزه کارهای بسیاری به عنوان فرهنگ‌سازی انجام می‌دهیم که شاید ضرورت ندارد و حتی امکان دارد که نتیجه عکس بدهد.

لاهوتی با تاکید بر اینکه راه‌اندازی پویش همین زمین که به همت بانک ایران زمین انجام می‌گیرد، کار بسیار پسندیده‌ای است گفت: در حالی که پویش همین زمین می تواند گام موثری در فرهنگسازی باشد، می تواند نگاه مثبت تبلیغی برای بانک ایران زمین انجام بدهد.

تهیه و تولید: کورش شرفشاهی

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر