/
۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸

تاکید آفریقا بر استفاده از سوخت های فسیلی

وزیر نفت گینه استوایی گفت:« کشورهای آفریقایی باید از منابع نفت استفاده کنند تا اشتغال ایجاد شود و توسعه اقتصادی شان تقویت شود».
کد خبر : ۲۲۸۸۷

 به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز، جمعی از معترضان در طبقه اول مرکز کنوانسیون بین المللی کیپ تاون  نفت به روی زمین ریختند و شعار دادند که خواستار پایان سوخت های فسیلی هستند.

 دو طبقه بالاتر، صدها نماینده از  آفریقا کاملا از این موضوع بی اطلاع بودند و البته اهمیت چندانی هم نمی‌دادند.

 گابریل آبیانگ لیما، وزیر نفت گینه استوایی گفت:« ما تحت هیچ شرایطی معذرت خواهی نمی کنیم». وی اضافه کرد کشورهای آفریقایی باید از این منابع استفاده کنند تا اشتغال ایجاد شود و توسعه اقتصادی شان تقویت شود.

« هر کسی که خارج از این قاره بگوید ما نباید این میادین نفتی را توسعه دهیم، مجرم است. این تقاضا بسیار ناعادلانه است».

 تنش هایی که بشدت در کنفرانس های نفت اروپا حس شد، در کنوانسیون سه روزه «کیپ تاون» وجود نداشت،  در حالی که سوخت های تجدید پذیر بر تقاضای بلندمدت تاثیر گذاشته اند.

 درعوض، فشار سرمایه‌گذاران و دولتها برای  برخورد با تغییرات جوی، وقایع نفتی در اروپا را به شدت تغییر داده است.

 در حالی که هیچ کشور تولید کننده نفتی توسعه ذخایر سوخت فسیلی خود را متوقف نکرده است، انگلیس قول داده تا 2050 از نظر مصرف کربن صفر باشد و دولت نروژ قبول کرده که نیاز است از سوخت های فسیلی دور شوند.

در کیپ تاون، سران آفریقا اعلام کردند که نفت، گاز و حتی زغال سنگ در قاره ای تاثیرگذار هستند که 600 میلیون نفر در آن دسترسی به برق ندارند.

وی گفت:« آنها حتی می گویند تمام نیروگاه های تولید برق زغال سنگی را هم خاموش کنیم. ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم ولی آن وقت باید تنها هوای تازه در تاریکی تنفس کنیم».

 در حالی‌که آفریقا از نظر منابع معدنی بسیار غنی است و دهه ها سوخت های فسیلی به مشتریان جهانی صادر می‌کرده، ولی شهروندان خود این قاره در تولید مقدار بسیار کمی از آلاینده هایی که باعث تغییرات جوی شده دخالت داشته اند.

 از قرن هجدهم تا حالا تمام کشورهای آفریقایی روی هم رفته هفت برابر کمتر از چین، 13 برابر کمتر از آمریکا و 18 برابر کمتر از کل کشورهای اروپایی گازهای آلاینده تولید کرده اند.

 جیمز جازلینگ، سرپرست تجارت نفت آفریقا گفت مجبور کردن آفریقا به توقف توسعه منابع خود مثل این می ماند که از آن بخواهیم کفاره گناه سایر مناطق را بدهد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر