/
۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱

چرایی ناامنی سرمایه‌گذاری در آرامکو از نگاه دیپلمات آمریکایی

نیویورک– ایرنا– یک دیپلمات پیشین آمریکایی ادامه جنگ سعودی علیه یمن را یادآور شد و گفت: تنش‌های نظامی و سیاسی پیرامون عربستان به نگرانی درباره آینده شرکت نفتی آرامکو و سودهی سهام آن دامن زده است.
کد خبر : ۲۲۹۱۱

نبض نفت - «مایکل اسپرینگمن» روز شنبه درباره عرضه عمومی سهام شرکت ملی نفت عربستان، موسوم به آرامکو در بازار بورس ریاض تاکید کرد، با وجود اینکه این اقدام برای سرمایه‌گذاری داخلی در عربستان سودمند خواهد بود اما حکومت ریاض نتوانسته این اطمینان را در محافل مالی و سرمایه‌گذاری به وجود آورد که آرامکو با ثبات و سودآور خواهد ماند.

مدیر پیشین امور روادید کنسولگری آمریکا در جده با یادآوری حمله به زیرساخت‌های نفتی عربستان، تنها راه برای زدودن نگرانی‌ها را پایان دادن به جنگ علیه یمن دانست.

اسپرینگمن در پاسخ به اینکه آیا عرضه عمومی سهام آرامکو در داخل عربستان به معنای کنار گذاشتن ایده نخست «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی برای عرضه این سهام در بازارهای نیویورک، لندن و هنگ‌کنگ است، گفت: بله، مطابق گفته‌ها  و بیانیه‌هایی که دیده‌ام، محمد بن سلمان قصد دارد اولویت فروش را به مردم در داخل برای خرید سهام آرامکو بدهد. البته او هنوز نظری نداده یا حداقل هنوز من ندیده‌ام که این کار به معنای کنار گذاشتن ایده عرضه سهام در بورس نیویورک و لندن باشد.

این دیپلمات پیشین افزود: به نظر می‌رسد عرضه و فروش سهام آرامکو در داخل، فرصت خوبی برای سعودی‌ها، چه ثروتمند و فقیر باشد که از امتیازات آن برخوردار شوند، بدون اینکه با دردسر تعامل با شرکت‌های خارجی کمتر شناخته شده روبرو شوند. همچنین، این کار بورس محلی را تقویت می‌کند و این امکان را می‌دهد تا سرمایه‌گذاران داخلی به سرمایه‌گذاری تشویق شوند.


خطر مصادره سهام آرامکو در دادگاه‌های آمریکا
اسپرینگمن درباره احتمال نگرانی عربستان از مصادره اموال آرامکو در صورت عرضه شدن آن در بازارهای بورس غربی نیز گفت: به نظرم این موضوع وارد است؛ اگرچه مخالفت صریح و آشکاری با حمایت آمریکا از جنگ عربستان سعودی علیه یمن نمی‌شود و درباره ۱۵ شهروند سعودی متهم به حملات به مرکز تجارت جهانی در سال ۲۰۰۱ نیز سخنی گفته نمی‌شود اما می‌توان گفت در صورت عرضه گسترده سهام آرامکو در نیویورک، زمینه حساسیت و مخالفت چشمگیر شکل خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: همین مساله به احتمال زیاد در مورد بورس لندن نیز صادق است؛ مردم انگلیس به طور فزاینده و آشکار با فروش جنگ افزارهای تولیدی این کشور به عربستان سعودی مخالفت می‌کنند.

این دیپلمات پیشین آمریکا در عربستان ادامه داد: در آمریکا نیز اکنون مکاتباتی از سوی استادان مشهور حقوق با «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان علیه عربستان سعودی در جریان است که محکومیت عربستان به دلیل جنگ یمن و به جریان انداختن پرونده حقوقی در این زمینه را خواستار شده‌اند.

این مقام سابق آمریکایی در جده تصریح کرد: قانون «جاستا» (قانون عدالت در برابر حامیان مالی تروریسم) به احتمال زیاد یکی دیگر از جنبه‌های نگرانی سعودی‌ها خواهد بود؛ این قانون که با وجود حق وتوِ «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین تصویب شده است، مصونیت قانونی کشورهای خارجی را محدود می‌کند. به طور ویژه، این قانون به دادگاه فدرال این صلاحیت را می‌دهد تا علیه یک حکومت خارجی به دلیل نقش آن در آسیب جسمی، مالی یا مرگ یک شخص که در داخل ایالات متحده رخ می‌دهد، اقامه دعوا کند.

اسپیرنگمن افزود: بر اساس جاستا، این آسیب می‌تواند نتیجه یک عمل تروریستی بین‌المللی باشد یا  توسط یک مقام، نماینده یا کارمند یک کشور خارجی که در محدوده اشتغال رسمی خود، مرتکب آن جرم شده باشد، روی دهد. بر این اساس، خانواده‌های قربانیان و بازماندگان و ورثه می‌توانند علیه سهام عرضه شده یا وجوه حاصل از فروش آن سهام طرح ادعا کنند.


نگرانی درباره آینده آرامکو
این دیپلمات پیشین درباره آینده شرکت ملی نفت عربستان و سوددهی آن نیز گفت: فکر نمی‌کنم ولیعهد عربستان بتواند با توجه به خطر حملات آینده، این اطمینان را در میان سرمایه‌گذاران به وجود آورد که سهام آرامکو و این شرکت باثبات و سودآور خواهند ماند. به تازگی نهاد مالی «فیچ ریتینگز - Fitch Ratings» که نقش کلیدی در عرصه جهانی خدمات اطلاعات مالی دارد، رتبه اعتبار عربستان سعودی را از اِی مثبت(+A) در ماه سپتامبر به اِی(A) کاهش داده است.

اسپرینگمن خاطرنشان کرد: سعودی‌ها به دلیل یک حمله کوتاه و هدفمند، نیمی از ظرفیت تولید نفت خود را از دست دادند. رهبران مالی به دلیل احتمال قوی حملات دیگر، نگران بوده و به احتمال زیاد ضربه بعدی را بزرگتر ارزیابی می‌کنند. سعودی‌ها با خرید آخرین جنگ افزارها از ایالات متحده و انگلیس، پول زیادی خرج کردند. با این حال، این سلاح‌ها نمی‌توانند از یک پالایشگاه در برابر هواپیمای بدون سرنشین یا موشک دفاع کنند. در مجموع، منابع نفتی پادشاهی که به خریداران و سرمایه‌گذاران بالقوه فروخته می‌شود امن نیست. به نظر نیز نمی‌رسد که بتوانند برای آنها امنیت تامین کرد، مگر اینکه جنگ علیه یمن متوقف شود.

وی ادامه داد: به تازگی «بن کلاری» مدیر ارشد اجرایی نهاد آسیا در مقاله‌ای در روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست- South China Morning Post» گفته است «آنها (آرامکو) بهترین دارایی‌ها در جهان هستند اما هیچ علاقه‌ای به مالکیت سهام آرامکو ندارم؛ زیرا به نظر نمی‌رسد مسائل موجود در حوزه خلیج‌فارس به زودی حل‌وفصل شود.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر