/
۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۲
به همت مهندس اصغر اسکندرلو صورت گرفت؛

بسته جامع «آموزش تصويري پمپ‌هاي سانتريفيوژ» رونمايي شد

یکی از فعالان عرصه آموزش در صنعت نفت کشور از رونمایی «آموزش تصويري پمپ‌هاي سانتريفيوژ» در کشور خبر داد و گفت که این بسته جامع آموزشی تمام اطلاعات مربوط به پمپ‌های سانتریفیوژ را در اختیار پژوهشگران و علاقمندان قرار می‌دهد.
کد خبر : ۲۲۹۸۸
بسته جامع «آموزش تصويري پمپ‌هاي سانتريفيوژ» رونمايي شد
فعالان حوزه ماشينري به خصوص در صنايع نفت، گاز و پتروشيمي«مهندس اصغر اسكندرلو» را با سخنراني‌هاي تخصصي و در عين حال كاربردي و به بيان ساده و همچنين سري كتاب‌هاي «آنچه مهندسان ماشينري بايد بدانند» در زمينه پمپ‌ها و كمپرسورهاي سانتريفيوژ، مي‌شناسند. نقطه عطف فعاليت ايشان را مي‌توان در چاپ مقاله‌اي در زمينه پمپ‌هاي پوسته دوار(Rotating casing) و تبيين مزاياي آن در مقايسه با پمپ‌هاي دور بالا با جعبه دنده داخلي در مجله معتبر Hydrocarbon Processing در كشور آمريكا دانست. اين مهم در حالي اتفاق افتاد كه تكنولوژي ساخت اين پمپ‌ها در انحصار شركت‌هاي آمريكايي قرار داشت و در شرايط تحريم‌هاي يك جانبه عليه كشور عزيزمان معضل وسيعي در زمينه تامين اين اقلام براي سرويس‌هاي خاص فرآيندي نيازمند به دبي پايين و هد بالا به وجود آمده بود كه با معرفي پمپ‌هايي با پوسته دوار(يا پيتوت تيوب) به صنعت كشور امكان جديدي در شرايط ذكر شده فراهم آمد.

در نمايشگاه بين‌المللي صنعت باخبر شديم كه اين بار نيز بسته جامع «آموزش تصويري پمپ‌هاي سانتريفيوژ» كه با اختصار [1]PCP از آن ياد مي‌شد به همت ايشان رونمايي شده و در دسترس فعالان و علاقمندان صنعت ماشينري قرار گرفته است. در ادامه گفتگوی اختصاصی پایگاه خبری نبض نفت با مهندس اصغر اسکندرلو را در خصوص بسته جامع «آموزش تصويري پمپ هاي سانتريفيوژ» می‌خوانید.

چه خلائي احساس شد كه تصميم به ضبط و انتشار تصويري آموزش‌هاي خود گرفتيد؟

در شرايط فعلي و با مشغله فراواني كه هر كدام از علاقمندان و همكاران گرانقدر من دارند، امكان استفاده حضوري افراد از كلاس‌هاي مستمر در اين زمينه كم‌تر شده و به اين مسئله بايد دشواري رفت و آمد در كلاس‌هاي ترميك و حضور فشرده در سيمنارهاي چند روزه رو اضافه كنيم. اگرچه آموزش‌هاي آنلاين در اين زمينه براي ايجاد سهولت و رفع برخي موانع ابتدا راه حل مناسبي به نظر مي‌رسيد، بعد از مدتي به دليل عدم وجود زير ساخت‌ها در بسياري از نقاط كشور(از نظر دسترسي به اينترنت با سرعت مناسب) تصميم بر اين شد تا از شيوه ديگري بهره‌برداري كنم. روش جديد همان ضبط تصويري آموزش جامع پمپ‌هاي سانتريفيوژ هست.

این «بسته آموزش پمپ هاي سانتريفيوژ» چه مزيتي نسبت به كتب منتشر شده و يا ساير فعاليت‌هاي مشابه شما دارد؟

آخرين ويرايش(ويرايش اول) كتاب پمپ‌هاي سانتريفيوژ به اذعان بسياري از همكاران و عزيزان كه همواره از لطف آنها بهره‌مند بوده و هستم يكي از اتفاقات مهم در نگارش كتابي به بيان ساده و در عين حال بومي و كاربردي بوده و هست؛ اما متاسفانه در اين حوزه هم مشكلات بسياري وجود دارد. يكي از مهمترين آن‌ها مشكل تأمين كاغذ و در اختيار قرار دادن كتاب با قيمت مناسب در اختيار خوانندگان عزيز آن است. طبيعتاً آموزش تصويري اين مشكلات را ندارد؛ تنها وسيله لازم يك كامپيوتر است و تمام! اما نسبت به ساير فعاليت‌هاي مشابه ميتوانم بگويم كه تمام معلومات لازم در زمينه پمپ‌هاي سانتريفيوژ در يك بسته به صورت جامع و با هزينه‌اي بسيار مناسب جمع شده است.

پس با اين اوصاف بسته حاضر بايد به صرف‌جويي زيادي در زمان و هزينه دانش‌پژوهان اين حوزه منجر شده باشد؟

زماني بود كه براي گذراندن دوره‌هاي آموزشي در زمينه تجهيزات دوار لازم بود تا تيم مهندسي به كارخانه سازنده مذكور در خارج از كشور اعزام شوند و يا اگر شرايط سياسي اجازه مي‌داد مدرس مورد نظر در داخل كشور به آموزش پرسنل بپردازد. شخصاً به خاطر دارم كه در هيچ يك از اين شرايط، نتيجه حتي پايين‌ترين سطح انتظار را هم به عنوان خروجي برآورده نمي‌كرد! تصور بفرماييد كه چه ميزان هزينه و زمان بايد براي اين دوره‌ها صرف مي‌شد كه در حال حاضر و به لطف ضبط اين كار تصويري ديگر لزومي به آن‌ها نيست!

مخاطبين اصلي اين بسته چه كساني هستند؟

دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مهندسی مکانیک و شیمی، مهندسان، تکنسین‌ها و فعالان صنعت ماشینری در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه‌های حرارتی و اتمی، صنایع معدن، فولاد و نساجي از مخاطبين اصلي اين بسته هستند.

علاقه مندان چطور مي‌توانند اين بسته را تهيه كنند؟

بسته آموزشي در استوديوي شركت نماتك ضبط و تدوين شده است. براي اطلاعات بيش‌تر در رابطه با محتويات بسته آموزشي و نحوه تهيه، عزيزان و علاقمندان مي‌توانند به سايت ايشان مراجعه نموده و از آخرين اخبار مطلع گردند.

علاقمندان شما منتظر كارهاي جديدتر از شما در زمينه كمپرسورها هم باشند؟!

بله حتماً ! مستحضر هستيد كه كتاب كمپرسورهاي سانتريفيوژ در سال 97 منتشر شد و به مانند كتاب پمپ‌هاي سانتريفيوژ در دست ويرايش اساسي و بنيادي قرار گرفته است. فكر مي‌كنم اين حجم از تغييرات به مانند كتاب پمپ‌هاي سانتريفيوژ خوانندگان و مخاطبين گرانقدر را متعجب كند! انشالله پس از انتشار آن به ضبط مجموعه كمپرسورهاي سانتريفيوژ نيز در برنامه كاري‌ام قرار خواهد گرفت.

در پايان اگر سخني ناگفته مانده مي‌توانيد با مخاطبين پایگاه خبری نبض نفت در ميان بگذاريد!

اميدوارم مجموعه حاضر يك فرصت كوچك باشد براي انجام تغييرات بزرگ و آرزوي دارم از عشق و علاقه سيلابي بسازيد كه هيچ مانعي نتواند سد راه موفقيتتان بشود!



مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر