/
۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰

طرح آبرسانی سد طالقان به قزوین ۱۳۰۰ میلیاردتومان اعتبار نیاز دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: طرح انتقال آب از سد طالقان به استان قزوین ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که به دلیل تامین نشدن منابع مالی تاکنون ۸.۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
کد خبر : ۲۳۰۲۷

نبض نفت - یدالله ملکی روز چهارشنبه در هنگام بازدید حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور از طرح انتقال آب از سد طالقان به شهرستان آبیک و قزوین اظهارداشت: قزوین از استانهایی است که آب شرب آن از محل منابع زیرزمینی تامین می شود که به دلیل مصرف بیش از حد شاهد کاهش کیفیت آب در سال های اخیر هستیم.

ملکی گفت: در دهه ۸۰ مطالعات تامین آب شرب از سد طالقان کلید خورد و در حالی که همه استان ها پروژه آب شرب را آغاز کردند اما قزوین به دلیل نبود اعتبارات این طرح را دیرتر کلید زد و امروز با کمترین پیشرفت روبروست.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین تصریح کرد: در سال ۹۶ با حضور مسئولان کشوری این طرح مهم با هدف تامین آب شرب ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستا آغاز شد و امروز فقط  ۸.۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ملکی بیان کرد: این طرح از مهمترین پروژه های آبرسانی کشور و استان است که ابتدا قرار بود ۹۰ درصد منابع بخش خصوصی و ۱۰ درصد دولتی باشد که بعدها به ۷۰ درصد دولتی و ۳۰ درصد بخش خصوصی و سایر منابع تغییر یافت.
 
وی یادآورشد: ‌این پروژه پس از ۱.۵ سال وقفه دوباره آغاز شده که امیدواریم اعتبار لازم برای فاز اول امسال بسرعت تامین شود تا عقب ماندگی ها را جبران کنیم.  

ملکی از پیشرفت ۸.۵ درصدی طرح انتقال آب از سد طالقان به قزوین خبرداد و اظهارداشت اگر اعتبارات بموقع تامین می شد باید امروز این پروژه ۸۰ درصد پیشرفت داشت.

 حداقل ۱۷ میلیارد تومان نیازمندیم

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین افزود: برای تسریع در فاز اول این طرح ۸۰ میلیارد تومان لازم است که حداقل ۱۷ میلیارد تومان اعتبار باید بسرعت تزریق شود تا بتوان ۱۷.۵ کیلومتر لوله گذاری آن تا شهر آبیک را امسال عملیاتی کرد.

ملکی گفت: ظرفیت این انتقال ۶۰ میلیون مترمکعب در سال است که تصفیه خانه آن نیز ظرفیت ۳ مترمکعب در ثانیه و احداث خطوط انتقال هم از تصفیه خانه به شهرها و روستاهای تحت پوشش به طول ۳۱۵ کیلومتر به همراه مخازن و ایستگاههای مربوطه است.

 وی افزود: طرح تصفیه خانه آب شرب به روش سرمایه گذاری بخش خصوصی و به روش BOT در دست اجراست و عملیات احداث خطوط انتقال آب نیز از طریق اعتبارات منابع عمومی انجام می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین بیان کرد: برای اجرای کامل این طرح و ساخت تصفیه خانه آب شرب، خطوط انتقال بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی بیان کرد: کمبود اعتبار مهمترین دلیل تاخیر در اجرای این طرح مهم است که امیدواریم از سوی مدیرعامل محترم شرکت آب و فاضلاب کشور مساعدت لازم صورت گیرد تا کار تسریع شود.

 منبع: مهر 


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر