/
۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱

خبرهایی از ارز 4200 تومانی و درآمد نفت در بودجه 99

در فاصله چند هفته مانده به ارائه لایحه بودجه 99 از سوی دولت به مجلس، جزئیات جدیدی از این لایحه در رسانه ها و نیز توسط دو عضو کمیسیون برنامه و بودجه منتشر شد که نشان می دهد در سال آینده سهم نفت در بودجه جاری صفر و ارز تک نرخی می شود و دلار 4200 تومانی در بودجه وجود نخواهد داشت.
کد خبر : ۲۳۰۳۲
نبض نفت- سید محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که اعلام شده لایحه بودجه تا 15 آذر به مجلس ارائه خواهد شد، اظهار کرد: «در بودجه سال آینده دلار 4200 تومانی نخواهیم داشت» به گفته وی، ارز در سال آینده تک نرخی خواهد بود.
در این حال یکی از خبرگزاری‌ها در گزارشی به تشریح رویکردهای اصلاحی بودجه سال آینده پرداخت که براساس یکی از مهم ترین محورها، در لایحه بودجه سال ۹۹، سهم درآمدهای نفتی در بودجه جاری به صفر رسیده است و قرار است درآمدهای نفتی به طور کامل صرف پروژه های عمرانی شود.
این گزارش حاکی از آن است که از سال آینده، بودجه تخصیصی مستقیماً به ذی نفع نهایی پرداخت خواهد شد و دستگاه های سیاست‌گذار یا مجری امکان هک و اصلاح آن را نخواهند داشت.
تسری بودجه به کل حاکمیت از دیگر رویکردهای بودجه سال آینده بوده که در این راستا، دولت به دنبال آن است علاوه بر رصد دخل و خرج زیرمجموعه های خود، نمایی از وضعیت بودجه کل نهادهای عمومی را نیز در اختیار بگیرد. ایجاد شفافیت، کاهش ریسک مخاطرات ناشی از ضعف عملکرد این نهادها که ممکن است زمانی بر دوش دولت بیفتد و هم سوسازی فعالیت ها ، کاهش موازی کاری و ایجاد هم افزایی از جمله استدلال های دولت برای تسری بودجه به کل حاکمیت است.
بر اساس گزارش یادشده، ملحوظ داشتن برنامه های دو سالانه برای برنامه های «عمرانی»(که عمدتا در تبصره ۱۹ بودجه بازتاب دارد) ، «تولید و اشتغال» (که عمدتا در تبصره ۱۴ بازتاب دارد) و «فقرزدایی» از دیگر دستورکارها در تدوین لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور است.

منبع: آخرین خبر
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر