/
۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴

ونزوئلا با وجود تحریم‌های آمریکا میلیونها بشکه نفت صادر می‌کند

ونزوئلا در ۱۱ روز اول نوامبر ۱۰.۸۶ میلیون بشکه نفت خام بارگیری کرده که بیش از دو برابر مقدار نفت بارگیری شده در همین دوره در ماه گذشته است.
کد خبر : ۲۳۰۷۴

 به گزارش نبض نفت به نقل از بلومبرگ، طبق آخرین علائم جی پی اس، نفتکش بسیار بزرگ «دراگن» با پرچم لیبی قرار است در جایی خارج از سواحل فرانسه شناور باشد. ولی در حال حاضر هزاران مایل دورتر در ونزوئلا به سر می برد. این  نفتکش طبق قراردادی که با شرکت رزنفت روسیه دارد ، 2 میلیون بشکه نفت بارگیری کرده است. به نظر می رسد فرستنده‌های این نفتکش قبل از ورود به آبهای ونزوئلا خاموش شده باشند.

 اطلاعات کشتیرانی نشان می دهد پس از تحریم شرکت بزرگ کشتیرانی چینی توسط آمریکا به اتهام حمل نفت ایران، فعالیت نفتکشها با فرستنده‌های خاموش افزایش یافته است. آمریکا به دنبال تحت فشار گذاشتن دولت نیکولاس مادورو در ونزوئلا از طریق کاهش درآمدهای نفتی این کشور است. ولی به نظر می‌رسد نفتکشهای بیشتری هر روز از این تکنیک برای دوری از تحریم‌ها استفاده می‌کنند که باعث شده تولید نفت ونزوئلا از زمان آغاز تحریم های آمریکا افزایش یابد.

 ونزوئلا در 11 روز اول نوامبر 10.86 میلیون بشکه نفت خام بارگیری کرده که بیش از دو برابر مقدار نفت بارگیری شده در همین دوره در ماه گذشته است. حدود نیمی از این بشکه ها در کشتی هایی بارگیری شدند که فرستنده هایشان را خاموش کرده بودند . این محموله های نفتی بعد به چین و هند تحویل داده شده بود.

 شرکت مالک نفتکش دراگن طی بیانیه ای اعلام کرد:« از ژانویه 2019، هیچ کدام از کشتیهای تحت مدیریت ما  قراردادی با نهادهای تحریم شده توسط آمریکا نبسته اند و هیچکدام از آنها تحریم های آمریکا را علیه ونزوئلا یا سایر کشورها نقض نکرده اند». این شرکت در مورد خاموش بودن فرستنده های نفتکش دراگن در 3 هفته گذشته و لنگر انداختن آن در این کشور آمریکای جنوبی توضیحی نداد.

 رزنفت هم اعلام کرد هیچ کشتی را در این زنجیره لجستیکی اجاره نکرده است:« قراردادهای رز نفت با ونزوئلا قبل از تحریم این کشور بسته شده و کاملا مطابق با قوانین بین‌المللی هستند».

 پنهان کردن کشتی های حامل نفت رویداد جدیدی است و می‌تواند به دلایل رقابتی اتفاق بیفتد. ایران،یک عضو دیگر اوپک هم که تحت تحریم های آمریکا قرار دارد از این تکنیک برای صادرات نفت خود استفاده میکند.

  آمریکا اخیراً  واردکنندگان نفت چینی و شرکت های کشتیرانی آن مثل شرکت ژوهای ژن رانگ و یک واحد از شرکت کشتیرانی کاسکو را به اتهام حمل عامدانه نفت ایران هدف قرار داده است. اطلاعات کشتیرانی نشان می دهد فرستنده نفتکش های این دو شرکت معمولاً روشن بوده اند.

 ونزوئلا در سال جاری تحویل نفت به کوبا را با تغییر نام کشتی های تحریم شده و خاموش کردن سیستم ردیاب ماهواره ای آنها مخفی کرده است. دولت ترامپ می‌خواهد عرضه نفت به این کشور حوزه کارائیب را قطع کند چون تصور می کند از درآمد آن برای کمک به مادورو در اقدامات جاسوسی، دفاعی و امنیتی استفاده می شود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر