/
۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰

صادرات محصولات از منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی آسان شد

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت: صادرات محصولات پتروشیمی با گشایش کریدور صادراتی این منطقه تسهیل شد.
کد خبر : ۲۳۱۵۱

به گزارش نبض نفت  به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، امید شهیدی‌نیا با اشاره به گشایش کریدور صادراتی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت: اسکله‌های این منطقه برای صادرات محصولات مایع پتروشیمی است و صادرات محصولات جامد که بیشتر مواد پلیمری را دربرمی‌گیرد از طریق اسکله‌های بندرامام خمینی(ره) انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه صادرات کانتینری محصولات پتروشیمی با روند کنونی از منطقه ویژه اقتصادی بندرامام‌خمینی(ره)، سبب کاهش سرعت صادرات برای شرکت‌ها می‌شد، افزود: یکی از گلوگاه‌های صادرات محصولات پتروشیمی زمان‌بر بودن تشریفات گمرکی در خروجی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و ورودی منطقه ویژه اقتصادی بندرامام‌خمینی (ره) بود که با حذف عملیات پلمب گمرک و نصب باسکول مجزا، در انتقال محصولات تسریع شد.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی این سازمان به‌منظور تسهیل در صادرات کانتینری محصولات پتروشیمی، سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای چهارجانبه برای ایجاد کریدور صادراتی بین سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و منطقه ویژه بندری امام‌خمینی (ره) امضا شد.
شهیدی‌نیا با اشاره به اینکه با اجرای این کریدور صادراتی عملیات پلمب گمرک برای خروج محصولات حذف و همچنین به‌منظور توزین کانتینرهای صادراتی باسکول مجزا در ورودی منطقه ویژه اقتصادی بندرامام(ره) در نظر گرفته شد، گفت: این موضوع سبب تسریع صادرات، افزایش کارایی سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای، کاهش تشریفات ترخیص از جمله حذف پلمب، کاهش هزینه‌ها و مهار ترافیک ناشی از تجمع کامیون‌ها پشت در خروجی سایت ۵ منطقه ویژه شده است.
وی به مشکلات اجرای طرح کریدور صادراتی اشاره و تصریح کرد: ساختمان‌ها و حریم راه‌آهن از جمله مشکلات پیش روی موقعیت مسیر انتخابی این طرح بود که در همکاری با راه‌آهن، بخشی از حریم راه‌آهن به مسیر کریدور اختصاص یافت.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تأکید کرد: با توجه به رشد حجم محصولات صادراتی گشایش این کریدور سبب افزایش سرعت صادرات محصولات پتروشیمی شد.
شهیدی‌نیا با بیان اینکه کل هماهنگی‌های اصلی و اجرای طرح کریدور صادراتی از سوی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بوده است، گفت: البته شرکت‌های پتروشیمی منطقه نیز که ذی‌نفع هستند همکاری لازم را برای پیشبرد این طرح داشته‌اند، همچنین اداره کل گمرک بندرامام‌خمینی (ه) همکاری بسیار خوبی برای عملیاتی شدن کریدور یادشده با این سازمان داشت.
وی با اشاره به اینکه در این فرآیند تشریفات گمرکی در ایستگاه‌های مختلف روی محصولات پتروشیمی به حداقل رسید، افزود: طرح کریدور صادراتی در زمان صرفه‌جویی بسیاری دارد که با توجه به افزایش سرعت صادرات، به‌طور قطع صرفه اقتصادی نیز برای شرکت‌ها خواهد داشت.

این کریدور با هدف تسهیل در صادرات محصولات پتروشیمی، دو منطقه ویژه هم‌جوار پتروشیمی و بندرامام را به هم متصل و مسیری بین آنها برقرار کرده است تا محصولات صادراتی شرکت‌های پتروشیمی به‌طور مستقیم و با حداقل تشریفات گمرکی به منطقه ویژه بندرامام وارد شود.


 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر