/
۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳

کاهش وابستگی بودجه به درآمد نفت در شرایط کنونی توفیق اجباری است

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: نباید درآمدهای نفتی را در هزینه جاری کشور حساب کنیم؛ یعنی نباید بودجه سال آینده دولت براساس درآمدهای نفتی بسته شود. اگر نفتی هم فروخته شد، باید آن را به زیرساخت‌های توسعه‌ای و دانش¬بنیانی اختصاص دهیم.
کد خبر : ۲۳۲۴۰

نبض نفت- علی گلمرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت توسعه صنایع پتروپالایشی به جای خام‌­فروشی نفت در کشور گفت: یکی از معضلات اساسی کشور، اتکا بودجه دولت به فروش نفت خام است و این موضوع در برهه‌های مختلف بر عملکرد دولت برای اداره کشور تاثیرات منفی گذاشته است. این مساله دغدغه همه مسئولان کشوری است؛ به ویژه اینکه ذخایر نفتی یک منبع تجدیدناپذیر است که سرانجام تمام خواهد شد.

وی ادامه داد: ما کشوری هستیم که برای استقلال‌مان اهمیت زیادی قائلیم و به همین دلیل بیگانگان همواره درصدد براندازی نظام جمهوری اسلامی هستند و چون ما اتکا درآمدی خود را روی نفت گذاشته‌­ایم، دشمنان از همین محل علیه ما اقداماتی انجام می­‌دهد. در حال حاضر نیز سیاست آمریکا به صفر رساندن صادرات نفتی ایران است تا از این طریق نظام را از پای درآورد. در حالی که سالیان زیادی است رهبری تاکید و توصیه داشتند بودجه کشور بدون وابستگی به نفت بسته شود. با این حال امروز علی­رغم مشکلات عدیده اقتصادی، سهم نفت باز هم نسبت به سایر مولفه‌­ها در بودجه ملموس و پررنگ است.

گلمرادی تصریح کرد: این امر گویای بی اراده بودن دولت­‌ها در چند دهه اخیر برای رهایی از بودجه نفتی است. در واقع دولت­‌ها همواره دنبال راحت­‌طلبی بودند، به جای آنکه به دنبال جایگزین­‌هایی برای درآمد نفتی باشد؛ صرفا با خام‌فروشی بیشتر از درآمدهای نفتی استفاده می‌کردند. به هر حال اصلاح ساختاری بودجه و رهایی از نفت زحمت و مشقت دارد و دولت‌­ها نخواستند این سختی­‌ها را تحمل کنند و همیشه راحت‌ترین کار را انجام می‌دهند.

پتروشیمی‌های خصولتی تبدیل به حیاط خلوت دولت‌­ها شده است

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ضرورت ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه بیان کرد: با توسعه این صنایع ما قادر خواهیم بود محصولات و فرآورده­‌های نفتی با ارزش افزوده تولید کنیم، اما نکته مهم آنکه، در حال حاضر صنعت پتروشیمی موجود هم دچار سوء مدیریت است. یعنی بهره‌­وری آن طور که باید و شاید نیست. زیرا این مساله در وزارت نفت جدی گرفته نشد. یکی از معضلات صنایع پتروشیمی در سبک مدیریت پروازی است. در ادامه همین روند، مدیران پروازی نسبت به مسئولیت‌­های اجتماعی خود بی تفاوت هستند که نتیجه این مساله، افزایش بی­‌اعتمادی مردم مناطق صنعتی نسبت به مسئولان است.

وی ادامه داد: معضل دیگر صنایع پتروشیمی ما، وضعیت خصولتی بودن آن است. اگر این صنایع صرفا دولتی یا خصوصی بود، بهره­‌وری بیشتری داشت. اما اکنون این ها تبدیل به حیاط خلوت دولت­‌ها شده است. در همین راستا و بر اساس تاکید مقام معظم رهبری، مجلس دهم طرح احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه با بهره‌­گیری از ظرفیت­‌های مردمی را دستور کار قرار داد.

گلمرادی درباره استفاده از ظرفیت­‌های مردمی در این طرح گفت: در حال حاضر 1800 هزار میلیارد تومان در کشور نقدینگی داریم. با هدایت سرمایه­‌ها مردم در احداث صنایع تکمیلی، میان­‌دستی و پایین­‌دستی، نه تنها تورم کاهش خواهد یافت، بلکه سود پایدار منطقی برای مردم ایجاد می­‌شود و به جای سرازیر شدن نقدینگی در بازار مسکن و ارز و کسب درآمد کاذب، این صنایع در کشور پا می‌­گیرد. برای این منظور جذابیت­‌هایی از قبیل تنفس خوراک در طرح مجلس گنجانده شد تا استقبال مردم برای سرمایه­‌گذاری بیشتر شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: در تدوین طرح از نظرات سایر سازمان­‌ها نیز استفاده شد، از این رو بدون ایراد شورای نگهبان، طرح تصویب و در اختیار دولت قرار گرفت. با توجه به پیگیر‌ی‌­های هفته قبل مجلس، قرار است دولت آیین‌نامه اجرایی طرح را تا دو هفته دیگر نهایی کند.

کاهش وابستگی بودجه از درآمدهای نفتی یک توفیق اجباری است

وی در مورد تصمیم مجلس برای بودجه‌­ریزی سال آینده و تداوم روند کاهش صادرات نفت گفت: ما باید متناسب با واقعیت‌ها سیاست­گذاری کنیم، اما در حالی که دشمن تلاش دارد فروش نفت ایران را به صفر برساند ما باید مانع این مساله شویم. در عین حال نباید از فروش نفت و بودجه نفتی هم خوشحال باشیم. من به شخصه باور دارم کاهش وابستگی بودجه از درآمدهای نفتی در شرایط کنونی، توفیق اجباری است. ما اراده داخلی برای حل کردن مشکل خام‌­فروشی را نداشتیم.

گلمرادی تصریح کرد: دولت­‌ها و مجلس در طول این چند دهه، باید بپذیرند در رفع یک مشکل اساسی کشور اراده کافی نداشتند. این کشور ظرفیت­‌های بالقوه فراوانی دارد که می‌­تواند جایگزین نفت شود، اما بالفعل کردن آنها نیازمند تفکر و تلاش است که در این دولت وجود ندارد. در این شرایط ما باید دو نوع بودجه تعریف کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به لزوم جلوگیری از بهره‌­برداری سیاسی دشمن از وضعیت موجود ایران بیان کرد: در یک بودجه ما باید نشان دهیم همچنان فروش و صادرات نفت وجود دارد تا آمریکا از به نتیجه نشستن سیاستش خوشحال نشود و نتواند در محیط بین‌­الملل از آن بهره­‌برداری سیاسی کند. این کار باعث می­‌شود آمریکا نتواند به سایر ملت­‌ها هم فشار بیاورد که دیدید با ایران چه کردیم، با شما نیز چنین خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: بنابراین ما در عین حالی که باید تلاش کنیم تا یک میلیون یا دو میلیون بشکه نفت بفروشیم، اما نباید درآمد آن را در هزینه­ جاری کشور حساب کنیم؛ یعنی نباید بودجه جاری سال آینده دولت براساس درآمدهای نفتی بسته شود. اگر نفتی هم فروخته شد باید آن را به زیرساخت­‌های توسعه‌­ای و دانش­‌بنیانی اختصاص دهیم. به صورت تسهیلات در اختیار جوانان قرار دهیم تا کارآفرینی کنند، نه اینکه به صورت حقوق و مزایا خرجش کنیم.

گلمرادی در پایان تصریح کرد: علاوه براین باید بودجه کارشناسی شده دیگری هم داشته باشیم. براین اساس که فرض کنیم چاه­‌های نفت خشک شدند، حال چه باید کرد. نظر مجلس هم بر این است که متناسب با واقعیت­‌ها بودجه‌­بندی انجام شود. براین اساس به احتمال زیاد به شیوه کار انجام می‌­گیرد، ولی در سال آینده باید درباره اتکا بودجه به نفت تجدیدنظر شود.

منبع: فارس
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر