/
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳

علت کمبود کپسول گاز در مناطق جنوبی کشور چیست؟

مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در حوزه تامین و توزیع گاز مایع( ال پی جی) مشکلی وجود ندارد.
کد خبر : ۲۳۳۸۵

نبض نفت - کرامت ویس‌کرمی مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، درباره کمبود گاز ال پی جی در برخی مناطق کشور از جمله استان‌های جنوبی و سیستان و پلوچستان و بوشهر، اظهار کرد: نظام توزیع گاز را می‌توان به ۳ بخش تولید، توزیع و نظارت تقسیم بندی کرد. در بخش تولید تمام پالایشگاه‌ها و شرکت‌های این حوزه به خوبی فعالیت کرده و هیچ کمبودی در تهیه و تامین گاز مایه در کشور وجود ندارد.

مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران، بیان کرد: وظیفه توزیع گاز مایع برعهده ۷۴ شرکت حقوقی است که بر مبنای سهمیه تعیین شده از پالایشگاه دریافت کرده و به دست مصرف کننده می‌رساند.

ویس‌کرمی تاکید کرد: شاید مهم‌ترین بخش در حوزه توزیع گاز مایع در سطح کشور نظارت بر عرضه مناسب و بهینه و نظارت بر قیمت‌های مصوب شده از طرف سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده باشد و این نظارت‌ها در حیطه وظیفه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و سازمان‌های صمت در استان‌ها قرار می‌گیرد.

او با تاکید بر اینکه مشکلی در زمینه تولید گاز مایع در کشور وجود ندارد بیان کرد: شرکت‌های پالایشی با تمام ظرفیت موضوع تولید را پیگیری می‌کنند؛ تعیین سهمیه و تحویل آن به شرکت‌های توزیع کننده در حیطه وظایف شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قرار گرفته و هیچگونه مشکلی در آن وجود ندارد. این محصول بر مبنای برنامه روزانه از مبادی تولید تحویل شرکت‌های ذکر شده داده می‌شود و از این طریق به دست مصرف کنندگان در استان‌های مختلف کشور می‌رسد بنابراین مهم‌ترین بخش که باید علت اختلالات فعلی را در آن جست و جو کرد حوزه نظارت است.

مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران گفت: در سبد انرژی کشور خانوار‌هایی که بهرهمند از گاز شهری نباشند و برای گرمایش خانه نیازمند به استفاده از نفت سفید باشند بر مبنای قانون مشترک مجاو و واقعی مصرف گاز ال پی جی محسوب می‌شود. آمار این خانوار‌ها ثبت شده و دولت برای سیستم‌های گرمایشی یارانه لازم را برای تهیه گاز مایع اختصاص می‌دهد.

ویس‌کرمی افزود: اگر مصرف ۳ کپسول در طول ماه را برای این مصرف کنندگان در ظر بگیریم که ماکسیموم میزان ممکن است سهمیه مشخصی برای هر استان تعیین می‌شود که از طریق ۷۴ شرکت ذکر شده به دست آن‌ها می‌رسد.

او با اشاره به در نظر گرفتن صنوف و سایر مصرف کنندگان گاز مایع برای اختصاص سهمیه به استان‌ها تاکید کرد: همواره بیش از نیاز محاسبه شده برای استان‌ها گاز مایع به دست آن‌ها می‌رسد برای مثال برای استانی مثل سیستان و بلوچستان سهمیه‌ای که برای آذر امسال به آن اختصاص پیدا کرده است حدود ۲۱ هزار تن است در حالی که در تاریخ مشابه سال گذشته این عدد حدود ۱۷ هزار تن بود.

با توجه به گسترش شبکه گاز رسانی در طول یک سال گذشته باید میزان گاز مایع اختصاص پیدا کرده به استان کاهش پیدا می‌کرد، اما ۴ هزار تن به این ظرفیت اضافه شد، اگر در حال حاضر ساکنین این استان با مشکل کمبود گاز دست و پنجه نرم می‌کنند علت آن اختلال در نظارت‌ها است.

مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به مصرف گاز ال پی جی در بخش‌های ممنوعه مثل خودرو گفت: استفاده از گاز مایع در خودرو روشی غیر قانونی، غیرمجاز و غیر استاندارد است که متاسفانه تقاضای بسیار زیادی دارد و می‌تواند خطرات جانی برای سرنشینان خودرو به همراه داشته باشد از طرفی اگر بنا باشد گازی که برای بهبود سیستم گرمایشی خانه در نظر گرفته شده است به جای رسیدن به دست مصرف کنندگان واقعی به عنوان سوخت خودرو قرار بگیرد اختلال و کمبود گاز مایع در منطقه دور از انتظار نخواهد بود.

ویس‌کرمی با تاکید بر مشخص بودن خانوار‌ها و تعداد مصرف کنندگان گفت: در توزیع گاز مایع در سطح کشور با مشکل مواجه نخواهیم شد مگر در صورتی که این گاز در بخش‌های نا مربوط به خصوص به عنوان سوخت ودرو مورد استفاده قرار بگیرد توزیع باید بر مبنی شبکه مشخص شده باشد در غیر این صورت می‌توان این موضوع را به اختلال در توزیع نسبت داد.

او با اشاره به تخلفاتی مثل گران فروشی در حوزه توزیع گاز مایع گفت: همانطور که پیش از این اشاره شد میزان گازرسانی افزایش پیدا کرده است؛ برای رفع مشکل در گازرسانی به مناطق مختلف کشور بهتر است تمرکز ویژه‌ای به بخش نظارت داشته باشند.

منبع: خبرنگاران جوان


برچسب ها:

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر