/
۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱

شرکت های دانش بنیان برای کاهش مصرف آب ایده های کاربردی ارائه کنند

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: از ایده های خلاقانه و کاربردی شرکت های دانش بنیان که منجر به کاهش مصرف آب و بهبود وضعیت منابع آبی استان شود با جدیت حمایت می کنیم.
کد خبر : ۲۳۳۸۷

نبض نفت - استارت آپ بین المللی فناوری نوین سلامت آب شرب با حضور شاهین آخوند زاده معاون تحقیقات و فنآوری وزارت بهداشت، منوچهر مهرام رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای، بیرانوندی مدیرعامل آبفا و داود محمدی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی و جمعی از دانشجویان و ایده پردازان شرکت های دانش بنیان ظهر سه شنبه در دانشگاه علوم پزشکی قزوین آغاز شد.

یدالله ملکی در این همایش گفت: همه آبهای مورد نیاز استان در بخش شرب و صنعت و کشاورزی از منابع آب زیرزمینی تامین می شود و در سنوات گذشته مطالعات گسترده ای برای تامین آب شرب با کیفیت برای شهرهای استان صورت گرفته که امیدواریم با انتقال آب از سد طالقان بتوانیم آن را عملیاتی کنیم.

وی اظهارداشت: با بهره برداری از طرح انتقال آب سد طالقان وضعیت کیفی آب شرب استان بهتر خواهد شد.

 ملکی تصریح کرد: احداث سدهای بالاخانلو و نهب نیز برای تامین نیاز آب شرب و کشاورزی سایر نقاط استان در دست اجراست.

وی اظهارداشت: کشورهایی که سرانه آب از ۱۷۰۰ تا ۵۰۰۰ مترمکعب دارند بدون مشکل، ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ با تنش آبی و ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ مترمکعب با تنش جدی و کمتر از ۵۰۰ مترمکعب با تنش شدید آبی محسوب می شوند که سرانه ما در حالحاضر از ۱۷۰۰ مترمکعب به ۱۴۵۰ مترمکعب رسیده و تا ۱۲۰۰ مترمکعب نیز کاهش خواهد یافت.   

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: ایران بر اساس گزارش های جهانی، کشوری با تنش آبی است و با مصرف  ۸۱۲ مترمکعب سرانه به ازای هر نفر در ردیف کشورهای پر مصرف تلقی می شود.

ملکی اضافه کرد: همچنین از لحاظ نوع مصرف در بخش کشاورزی، صنعتی و شرب بالاترین مصرف را داریم به طوری که ۹۰ درصد مصرف در بخش کشاورزی است که برای هر هکتار زمین کشاورزی بیش از ۱۰ هزار مترمکعب آب مصرف می کنیم و ۴ درصد در خدمات و ۵ درصد شرب و یک درصد سایر مصارف است.

 وی بیان کرد: مصراف ما در استان سالانه بالغ بر ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب است که فقط ۶۰۰ میلیون مترمکعب آن از آبهای سطحی تامین می شود و در نیم قرن گذشته بخش زیادی از منابع آبی را مصرف کرده ایم و امروز با چالش جدی مواجهیم.

 کاهش ۱۰۰ متری آب های زیرزمینی

ملکی گفت: ظرفیت آبهای زیرزمینی منطقه در یک قرن گذشته بیش از ۱۸ میلیارد مترمکعب بود که آنها را نابود کرده ایم و امروز سفره های آب زیرزمینی ما کاهش یافته و چیزی برای استحصال آب نداریم و با افزایش نیازها در بخش کشاورزی، صنعت و ازدیاد جمعیت موجب شده با افت شدید منابع آبی مواجه شویم به طوری که در برخی نقاط ۱۰۰ متر آبهای زیرزمینی پایین تر رفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین بیان کرد: متاسفانه مردم پر مصرفی در مواد غذایی، اب و انرژی و سایر موارد هستیم و با فرهنگ سازی باید شهروندان را به مصرف درست تشویق کنیم تا از بحران عبور شود.

وی افزود: امروز تکنولوژی نقش کم رنگی در تولید ما دارد به همین دلیل هنوز در کشاورزی به روش سنتی کار می کنیم و اکثر منابع آبی در اختیار کسانی است که ارزش حیاتی آن را نمی دانند و براحتی آن را هدر می دهند.

ملکی اظهارداشت: وقتی محور کشاورزی ما معیشتی است و بهره بردار برای گذران زندگی کار می کند و همه تولیدات آن به بازار نمی رسد و کشاورزی زیاد اقتصادی نیست به همین دلیل باید یک جهشی در مسیر کشاورزی سنتی به مدرن داشته باشیم تا از مصرف بی رویه جلوگیری شود.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو در حدود ۶۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی استان تحصیل می کنند و در این میان ۵ هزار فارغ التحصیل کشاورزی بیکار داریم که اگر حلقه مفقوده دانشگاه و صنعت و تولید توسط استارت اپ ها پر شود بسیاری از مشکلات توسط جوانان تحصیل کرده قابل حل شدن است.

وی گفت: ورود منابع آلاینده در صنایع، پساب ها، سموم کشاورزی، کودها به منابع آب زیرزمینی هم کیفیت و هم کمیت منابع آبی را تهدید می کند که اگر بسرعت تدبیر نکنیم آیندگان با چالش های جدی روبرو خواهند شد.

ملکی افزود: باید دانش و تکنولوژی روز بتواند مصرف آب در کشاورزی را بشدت کاهش داده و ما را از بحران خارج کند که استفاده از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها در این عرصه ضروری است.

وی اظهارداشت: هر سدی که ما می سازیم یک دانشگاه عملی برای دانشجویان است که آمادگی داریم این امکانات را در اختیار دانشجویان و شرکت های دانش بنیان قرار دهیم تا تجارب خود را بیشتر کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین در ادامه گفت: از هر ایده و کار تحقیقاتی که در حوزه آب و تقویت کمیت و کیفیت آن کاربردی باشد حمایت می کنیم و برای استفاده از جوانان خلاق آمادگی داریم.

منبع: مهر


برچسب ها:

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر