/
۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۳

قراردادهای نفتی تا جایی که امکان دارد با شرکت های داخلی باشد /اتکا به اقتصاد نفتی فایده و ضررهایی داشت

بحث اقتصاد مقاومتی راهبرد با اهمیتی است که در حوزه اجرای آن بیشترین توجهات به حوزه نفت و موضوع توانمندسازی بیش از پیش داخلی در این حوزه است در این زمینه دو تن از نمایندگان مجلس به عنوان کارشناسان تخصصی این حوزه در این باره سخن می گویند.
کد خبر : ۲۳۴۰

علی گلمرادی نماینده ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام خمینی در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی نبض نفت اظهارداشت: این واقعیت غیر قابل انکار است که یکی از مشکلات اساسی کشور اتکای بودجه به نفت است.
وی افزود: نفتی که خام صادر می شود به منزله سرمایه ایست که در حال هدر رفتن است بنابراین ابتدا باید کاری کنیم اتکا به نفت کم بشود و از جهتی درامدهای نفتی با ایجاد ارزش افزوده و خروج از خام فروشی در حوزه های زیر ساختی کشور استفاده کنیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پرهیز از خام فروشی موجب ارتقای سطح توانمندی جامعه در بحث ایجاد کسب و کار و تولید خواهد شد ابرازداشت: رهبر معظم انقلاب مرتبا بر موضوع اقتصاد مقاومتی تاکید ویژه دارند و عمده توجهات معطوف به نفت و گاز است.
وی افزود: برای تحقق این مهم باید روی دانش بنیان کردن موسسات توجه داشت و به دون زایی از امکانات و ظرفیت های خود در بحث نفت اتکای کرد چرا که این از محورهای اصلی راهبرد اقتصاد مقاومتی در حوزه صنعت است.
گلمرادی خاطرنشان کرد: در این زمینه لازم است تا جایی که امکان دارد قراردادها با شرکت های داخلی و امکانات داخلی باشد و از منابع انسانی خود استفاده کنیم .
وی تصریح کرد: بحث برون گرایی که به عنوان لازمه راهبرد اقتصاد مقاومتی بشمار می رود و بدین معنی است که حتما صادرات را با ارزش افزوده در دستورکار قرار دهیم این یعنی نفت به طور خاص از گردونه صادرات خارج شود و محصولاتی که از نفت بعمل می آید را باید به عنوان کالای صادراتی مد نظر قرار دهیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: این نکته کلیدی است که تلاشمان این باشد که اتکا به نفت خام را تاجایی که امکان دارد کم کنیم و بتوانیم از ارزش افزوده این ظرفیت ملی بهره ببریم.

اتکا به اقتصاد نفتی فایده و ضررهایی داشت

محمدرضا منصوری نماینده ساوه و زرندیه در گفتگو با نبض نفت با بیان اینکه باید قبول این واقعیت را بپذیریم که از بعد اقتصادی بالاخره روزی نفت تمام می شود گفت: تحریم ها می تواندستاورد خوبی داشته باشد چرا که ما توانسته ایم دشمن خودمان را بشناسیم و تلاش برای توانمندتر شدن داشته باشیم.
وی افزود: همانطور که رهبر عزیزمان در دیدار با نمایندگان بحث توانمندی و اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند این دقیقا همان راهی است که با آن می توان از مشکلات برون رفت داشت و در برابر دشمنان ایستادگی کرد.
منصوری با بیان اینکه دشمن برای اینکه ما موفق نشویم هر کاری را ممکن است انجام بدهد خاطرنشان کرد: زمانی که ما نفت نداشتیم درآمدمان هم کمتر بود اما با آمدن نفت درآمدی که حاصل شد قابل توجه بود و همین باعث شد ما روی پای خود کمتر بایستیم و وابستگی مان به نفت بیشتر شود .
وی خاطرنشان کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند لازم است از سمت اقتصاد تک محصولی که نفت است دور بشویم واین تنها راهش بحث توانمند سازی که یک بُعد آن رشد دانش فنی و تکنولوژی و مدیریت است و بخش مهمی از آن به زیر ساخت پایه باز می گردد که بایستی در آموزش و پرورشمان جستجو کنیم .
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قطعا با این نظام آموزش و پرورش نمی توانیم به آن توانمندی برسیم گفت: این آموزش پرورش برای 50 سال قبل است بنابراین جوانان ما وقتی فارغ التحصیل می شوند نمی توانند کار آفرینی کنند چرا که دانش ما آنقدر نیست و مدارس تیز هوشان هم حتی همان کتاب هایی را می خوانند که بچه های دیگر می خوانند بنابراین این هم باید اصلاح بشود.
وی افزود: بُعد دیگر فسادی است که ممکن است در بعضی مدیران دولتی وجود داشته باشد. تا زمانی که ما بهینه کار نکنیم و درست هزینه نکنیم اقتصادی مقاومتی محقق نمی شود بنابراین بایستی به اندازه ای خرج کنیم که درآمد داشته باشیم باید ببینیم چه مقدار صادرات می کنیم.
منصور با تاکید براینکه وضعیت فعلی صادرات ما به هیچ وجه خوب نیست اظهارداشت: هم اکنون 95 درصد تولید کنندگان ما توان صادراتی ندارند که اینها همه باید اصلاح بشود و تغییر ساختار باید بدهیم این برای سرمایه گذارای خارجی هم می تواند موثر باشد.
وی تصرح کرد: باید به یاد داشته باشیم که در ایران در صنعتمان همه چیز رایگان است به طور مثال برق در ایران کیلو واتی یک سنت است این در هیچ کجای دنیا به این شکل نیست با این حال برق نفت و گاز رایگان خروجی مناسبی ندارد که صادر بشود . نماینده ساوه و زرندیه خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی در کوتاه مدت باید از صنایع خارجی استفاده کنیم مانند صنایع خودرو سازی و صنایعی که آنها تبهر بیشتر دارند .

محمد اکبری و سیدمسعود حسینی

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر