/
۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵

بازار نفت در انتظار تصمیم خردمندانه تولیدکنندگان

رییس دفتر مطالعات انرژی وین با ارائه تحلیلی از آخرین وضعیت بازار جهانی نفت گفت:چنانچه اوپک پلاس عمق کاهش عرضه جهانی خود را توسعه ندهد و به توافق پایبند نباشد، امکان سقوط قیمت وجود دارد.
کد خبر : ۲۳۴۷۸

نبض نفت- فریدون برکشلی، رییس دفتر مطالعات انرژی وین در پاسخ به اینکه احتمال توافق بر سر افزایش حجم کاهش تولید نفت را چقدر می دانید، گفت: در حال حاضر و در روزهای پیشین پیشنهاد و گزینه ای از سوی هیچ یک از اعضای اوپک و کشورهای غیر اوپک مطرح نشد و در واقع حالا که وزرا برای آخرین اجلاس اوپک در ۲۰۱۹ میلادی گرد هم آمده‌اند، بحث بر سر آینده بازار، روند قیمت و افق پیش رو در ۲۰۲۰  میلادی است. البته گمانه زنی هایی از سوی هیئت ها و تحلیلگران نفتی انجام شده است، ولی وزرا بر اساس گزارشات دبیرخانه اوپک و نظرات کارشناسان در پایتخت ها ودر بازار تصمیم گیری خواهند کرد.

وی افزود: تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک موسوم به اوپک پلاس، گزینه های محدودی دارند. تمدید توافق اجلاس ۱۷۶ اوپک مبنی برادامه کاهش جمعی ۱.۲ میلیون بشکه در روز تا پایان ماه مارس ۲۰۲۰ میلادی یا کاهش بیشتر تولید جمعی در جهت تقویت بازار و اطمینان از عدم کاهش قیمت از سطح کنونی در حد ۶۰ دلار در هر بشکه بر اساس برنت می تواند گزینه های پیش روی اوپک و غیراوپک باشد.البته می توان گزینه های دیگری را هم مد نظر قرار داد.

در طرف عرضه و تقاضای جهانی نفت چه خبر است؟

این کارشناس بین المللی نفت، بازار جهانی نفت را بحران زده توصیف کرد و ادامه داد: در طرف عرضه نفت، نفت شیل امریکا با پتانسیل بالایی در بازار است. عرضه نفت خام های متعارف هم از سوی تولید کنندگانی مانند مکزیک و نروژ روند افزایشی پیدا کرده است.

برکشلی تصریح کرد: در طرف تقاضا نفت، روند رشد اقتصاد جهانی کند شده و پیش بینی ها حتی، احتمال بروز یک رکود اقتصادی مانند ۱۹۹۸ میلادی  را دور از انتظار نمی بینند. از سوی دیگر افق روشنی از امکان توافق بین امریکا و چین در ارتباط با اختلافات تجاری دیده نمی شود. رشد اقتصاد چین طی یک دهه گذشته موتور رشد مصرف انرژی و به ویژه نفت بوده است و حالا شرایط  تداوم رشد اقتصادی چین و به طبع آن رشد تقاضای نفت در هاله ای از ابهام است.

به گفته رییس دفتر مطالعات انرژی وین بازار جهانی نفت از دو سوی بازار تحت فشار قرار دارد. از همین روی بیشتر تحلیلگران بر این باورند که چنانچه اوپک پلاس عمق کاهش عرضه جهانی خود را توسعه ندهد، امکان سقوط قیمت و جود دارد، اگرچه که شیل بخشی از کاهش  تولید اوپک پلاس را از آن خود خواهد کرد.

شاهزاده سعودی معادلات نفتی را تغییر می دهد؟

وی گفت: در عین حال این بار اجلاس اوپک و اوپک پلاس که بعد از ظهر دیروز و امروز برگزار شده و خواهد شد، از این بابت هم مهم است که برای اولین بار، یک شاهزاده سعودی در راس وزارت نفت قرار گرفته است. عبدالعزیز بن سلمان در اوپک کاملا شناخته شده است ولی اولین بار است که به عنوان وزیر نفت به دبیرخانه اوپک قدم می گذارد.

برکشلی توضیح داد: موضوع مهم دیگر، آغاز رسمی مرحله اول عرضه سهام آرامکو با اجلاس اوپک تلاقی پیدا کرده که به نظر می رسد سعودی ها برای آن برنامه ریزی کرده بودند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه عربستان پس از انفجارهایی که مدتی قبل در تاسیسات آرامکو اتفاق افتاد، نتوانستند تولید را در سطح سهمیه خود به میزان ۱۰.۳ میلیون بشکه در روز برسانند، ادامه داد: طی ماه نوامبر تولید عربستان از مرز ۹.۹ میلیون بشکه در روز فراتر نرفت. بنابراین احتمالا عربستان در اجلاس ۱۷۷ همین رقم مابه التفاوت یعنی  ۴۰۰ هزار بشکه را به عنوان تلاش عربستان برای تقویت بازار جهانی نفت، به اعضای اوپک و اوپک پلاس ارایه خواهد داد.

کشورهایی که پایبند نبودند

رییس دفتر مطالعات انرژی وین توضیح داد: در این اجلاس همچنین منشور همکاری های بلند مدت اوپک و غیر اوپک که حالا عموما اوپک پلاس شناخته می شود،  برای تصویب ارایه خواهد شد. 

برکشلی گفت: توضیح این نکته لازم است که اوپک و غیر اوپک همکاری خود را با پایبندی بالایی به سهمیه ها آغاز کردند، اما با گذشت زمان میزان پایبندی ریزش کرد و در نوامبر به کمتر از ۷۰ در صد رسید. متخلفان اصلی عراق و نیجریه در اوپک و روسیه در غیر اوپک هستند. بنابراین چنانچه تولید کنندگان خویشتن داری کنند، کاهش تولید ضرورتی ندارد.

این کارشناس بین المللی نفت در پاسخ به اینکه چه دامنه قیمتی را برای آینده پیش بینی می کنید، تصریح کرد: متوسط قیمت ۶۰ دلار برای برنت در شرایط کنونی اقتصاد جهانی و تقاضای ضعیف قابل قبول ارزیابی می شود. در قیمت ۷۰ دلار به بالا، سرمایه گذاری بیشتری در نفت شیل انجام خواهد شد و در نتیجه در یک دور بعدی اوپک با مازاد عرضه بیشتری مواجه خواهد شد.

 افتتاحیه یکصدوهفتادوهفتمین نشست اوپک دیروز (پنجشنبه، ۱۴ آذرماه) با حضور وزیران نفت ۱۴ کشور این سازمان و هیئت‌های همراه آغاز شد. وزیر نفت کشورمان عصر دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: من به‌عنوان ایران از هر تصمیمی مبنی بر کاهش تولید که بر سر آن اجماع وجود داشته باشد، حمایت می‌کنم و هیچ مشکلی با آن ندارم.

همچنین هفتمین نشست وزیران عضو اوپک و غیر اوپک نیز امروز، جمعه (۱۵ آذرماه) در وین برگزار می‌شود. نشست افتتاحیه ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه و نشست پشت درهای بسته ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه است.

منبع: مهر
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر