/
۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵

از خارجی‎ها تمجید و از داخلی‎ها ...

بیژن زنگنه را وزیر نفت باسابقه، بسیار توانمند و بسیار مورد احترام در سطح داخل و خارج و یکی از معماران کلیدی الگوی اقتصاد مقاومتی ایران توصیف کرد و با اشاره به طرح استیضاح وی در مجلس نوشت: «یکی از تأسف‌آورترین جنبه‌های تحریم‌ها پیش از سال ۲۰۱۵ میلادی این بود که ایران باوجود منابع غنی نفت و گاز خود، مجبور بود نزد دیگر کشورها (بنزین) گدایی کند، اما زنگنه افزایش ظرفیت تولید بنزین را اولویت مهم خود قرار داد و به واسطه عملکرد وی، امروز روزانه حدود ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در ایران تولید می‎شود که با احتساب تقاضای حدود ۸۶ میلیون لیتری، ایران از حداقل ۲۴ میلیون لیتر در روز بنزین مازاد برخوردار شده است».
کد خبر : ۲۳۴۸۴

نبض نفت- چند ماه قبل، شبکه خبری بلومبرگ نیز در آستانه نشست ١٧٦ اوپک، در گزارشی، وزیر نفت ایران را از چهره‌های باسابقه در اوپک خوانده بود که در برابر چالش‌های ایجادشده از سوی عربستان و رئیس جمهوری آمریکا به‌خوبی مقاومت نشان می‎دهد. بلومبرگ در این گزارش به تحت فشار بودن زنگنه از سوی تندروهای داخلی هم اشاره کرده و نوشته بود: «تندروهای داخلی، زنگنه را در زمره اصلاح‌طلبانی می‌دانند که در بهبود روابط با غرب دچار لغزش شده است. این در حالی است که زنگنه ثابت کرده قادر است از بدترین شرایط، بهترین را بسازد. هدف او این خواهد بود که به همتایانش و همین‌طور مخاطبان داخلی که خواهان نمایش قدرت ایران در محیط بین‌المللی هستند، نشان دهد ایران را نمی‌توان نادیده گرفت».

مؤسسه آتلانتیک که سازمانی فعال در زمینه اقتصاد، سیاست و صلح و مستقر در آمریکاست نیز چندی پیش در بخشی از یک مقاله درباره زنگنه نوشت: «اگر ردّ فعالیت‌های زنگنه را بگیرید، می‌بینید که پرونده او پر است از موقعیت‌هایی که تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده. از او با عنوان شیخ‌الوزرا یا پدر صنعت نفت ایران نام برده می‌شود. تجربه و مهارت‌های او بود که سبب شد صنعت نفت ایران زیر فشار تحریم‌ها دوام آوَرَد».

توصیف شبکه‎های خبری بین‎المللی از بیژن زنگنه با عنوان «وزیر خدمتگزار» اگرچه در نگاه نخست مایه غرور است، اما در شرایطی که برخی رسانه‎های داخلی به‌طور مستمر سعی در تخریب وی دارند و از انواع روش‎ها برای متهم ساختن زنگنه به خسارت زدن به کشور استفاده می‎کنند و در شرایطی که به‌طور مثال، رسانه‎های بین‎المللی جزئیات فرآیندهای اجرا شده برای افزایش ظرفیت تولید بنزین کشور در سال‎های اخیر را از بر هستند و روایت می‎کنند، اما برخی رسانه‎های داخلی با علم به این واقعیات، وزیر نفت را به عدم توجه به توسعه فرآورده‎های نفتی متهم می‎سازند، بسیار قابل توجه، قابل تامّل و در عین حال تاسف‎آور است.

منبع: شانا
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر