/
۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲

چرا واردکننده بنزین نشدیم؟

مدیر عامل سابق شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: ظرفیت پالایشگاهی ما 100 میلیون لیتر در روز است، اگر با بنزین آزاد و نرخ 3 هزار تومانی قاچاق هم صورت بگیرد باز عواید دولت معقول‌تر است تا اینکه اجازه داده شود اموال عمومی با 1000 تومان قاچاق شود.
کد خبر : ۲۳۵۰۵

نبض نفت - نصرت‌الله سیفی با بیان اینکه با تداوم روند مصرف بنزین قبل از سهمیه بندی در آینده‌ای نزدیک ما به جای صادرات، واردکننده این فرآورده می‌شدیم، اظهار داشت: طبق برآوردها میزان مصرف سالانه بنزین در سال 98، 31.5 میلیارد لیتر، سال 99، 33 میلیارد لیتر، سال 1400، 34.6 میلیارد لیتر، سال 1401، 36.1 میلیارد لیتر و در سال 1402 به 38 میلیارد لیتر می‌رسید. یعنی ارقام مصرف به طرز وحشتناکی بالا می‌رود و دلیل آن این است که در چند سال گذشته حدود 5 درصد رشد مصرف داشته‌ایم.

وی افزود: اما وقتی سهمیه‌بندی می‌شود به هر خودرویی به اندازه‌ای بنزین داده می‌شود که دارنده خودرو خودش را با مصرف هماهنگ می‌کند و معمولا هم بیشتر از آن نمی‌شود.

مدیر عامل سابق شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تصریح کرد: ما معادل 20 میلیون خودرو داریم که این تعداد اگر روزی 2 لیتر سوخت دریافت کنند روزانه 40 میلیون لیتر و  با اضافه شدن تاکسی‌ها حدود 60 میلیون لیتر در روز است در حالی که قبل از آن میزان مصرف به 105 میلیون لیتر در روز رسیده بود، این نشان می‌دهد هم بدمصرفی و هم قاچاق سوخت داشتیم. پس سهمیه بندی خود بخود کنترل مصرف در پی دارد. 

وی در ادامه گفت: ظرفیت پالایشگاهی ما 100 میلیون لیتر در روز است، اگر با بنزین آزاد و نرخ 3 هزار تومانی قاچاق هم صورت بگیرد باز عواید دولت معقول‌تر است تا اینکه اجازه داده شود اموال عمومی با 1000 تومان قاچاق شود. مورد دیگر اینکه می‌توانیم مازاد بنزین را در بازار بورس بفروشیم که برخی برای صادرات به عراق و افغانستان ارسال می شود. 

سیفی خاطرنشان کرد: ما توانسته‌ایم در چند ماه اخیر بیش از 2 میلیارد لیتر فرآورده بفروشیم. ظرفیت پالایشگاهی 105 میلیون لیتر در روز است با کنترلی که صورت گرفته احتمالا فروش داخلی به 80 میلیون لیتر می‌رسد که 20 میلیون لیتر ظرفیت مازاد برای عرضه در بورس و یا فروش مستقیم به خریداران خارجی داریم، البته با توجه به افزایش جمعیت و ساختار حمل و نقل سبک ممکن است در سال‌های آینده باز هم افزایش مصرف داشته باشیم اما تا مدت‌ها ظرفیت فعلی پالایشگاهی جواب می‌دهد.

منبع: ایلنا

 


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر