/
۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰

بی‌توجهی «زنگنه» به توسعه صنعت پتروشیمی؛ ادعا یا واقعیت؟(۲)

در حالی که بهره‌برداری از طرح‌های پتروشیمی از ابتدای دولت یازدهم و تداوم پروژه‌های در دست اجرا، خود گواه رشد صنعت پتروشیمی و تحولات عظیم این صنعت و جلوگیری از خام‌فروشی است، نمایندگان مجلس شورای اسلامی توجه نکردن به توسعه صنعت پتروشیمی کشور را یکی از محورهای مطرح شده برای استیضاح وزیر نفت عنوان کرده‌اند؛ موضوعی که با یک بررسی ساده و نگاهی به رشد تولید و درآمد فعلی و آتی این صنعت مشخص می‌شود ادعاست یا واقعیت.
کد خبر : ۲۳۵۳۴

نبض نفت - افزایش ۸۰ درصدی ظرفیت: ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی کشور در سال ۹۲ سالانه ۵۶ میلیون تن بوده است که با بهره‌برداری از ۱۵ طرح جدید، این رقم اکنون به سالانه ۶۶ میلیون تن رسیده است و با بهره‌برداری از ۲۷ طرح جدید دیگر تا پایان سال ۱۴۰۰ با افزایش ۸۰ درصدی ظرفیت به سالانه ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید.

افزایش ۲ برابری محصولات نهایی: هم‌اکنون سالانه ۳۱ میلیون تن محصول نهایی در صنعت پتروشیمی کشور تولید می‌شود که با افتتاح ۲۷ طرح جدید دیگر در دو سال آینده، رشد دو برابری محصولات نهایی پتروشیمی از سال ۹۲ تا پایان سال ۱۴۰۰ رقم می‌خورد.

افزایش ۶۰ درصدی درآمد: درآمد صنعت پتروشیمی هم‌اکنون سالانه بیش از ۱۷ میلیارد دلار است که با تداوم توسعه این صنعت، به ۲۵ میلیارد دلار تا پایان سال ۱۴۰۰ می‌رسد. به این ترتیب نسبت به درآمد ۱۵.۷ میلیارد دلاری سال ۹۲ رشد ۶۰ درصدی محقق خواهد شد.

افزایش ۷۰ درصدی درآمد ارزی: هم‌اکنون با صادرات بیش از ۷۰ درصد تولیدات پتروشیمی، درآمد سالانه ۱۲ میلیارد دلاری برای کشور حاصل شده است که بر اساس برنامه توسعه صنعت و رشد صادرات، درآمد ارزی صنعت پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰ با افزایش ۷۰ درصدی نسبت به سال ۹۲ به بیش از ۱۷ میلیارد دلار می‌رسد.

افزایش ۱۴ درصدی اشتغال: توسعه صنعت پتروشیمی افزون بر نقش بسزای آن در اقتصاد کشور و ایجاد ارزش افزوده، اشتغال‌زایی چشمگیری نیز به همراه دارد، به طوری‌که به ازای هر یک میلیون تن تولید در صنعت پتروشیمی، برای حدود هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود. به این ترتیب ۵۶ مجتمع پتروشیمی هم‌اکنون ۱۰۸ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است که این رقم در سال ۱۴۰۰ با ۱۴ درصد رشد به ۱۲۳ هزار نفر خواهد رسید. آمار اشتغال در صنایع پایین‌دست پتروشیمی بسیار خیره‌کننده است، زیرا به ازای تحویل هر یک میلیون تن محصول به بخش پایین‌دست ۱۷۰ هزار شغل ایجاد می‌شود؛ بنابراین هم‌اکنون با توجه به وجود ۱۵ هزار بنگاه فعال دراین بخش، برای ۸۸۰ هزار نفر اشتغالزایی است.

منبع: شانا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر