/
۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶

چین بازار تضمین‌شده متانول ایران/ صادرات ۸ میلیون تن محصول با گرید ۹۹.۹۹

مدیرعامل پتروشیمی آپادانا خلیج فارس اظهار داشت: بنابر برنامه اعلامی از سوی هلدینگ خلیج فارس ایجاد زنجیره ارزش در برنامه توسعه قرار دارد که بناست متانول به پروپیلن و اتیلن که مادر تمام صنایع پایین دست است، تبدیل شود.
کد خبر : ۲۳۵۹۰

نبض نفت - جلیل قسامی مدیرعامل پتروشیمی آپادانا خلیج فارس در حاشیه بازدید خبرنگاران از این مجتمع اظهار داشت: به خاطر منابع عظیم گازی در کشور که مشترک با قطر هستیم و این شریک جنوبی با کمک شرکت‌های بزرگ بین‌المللی مثل اِنی، توتال و شِل این گاز را از میدان مشترک پارس جنوبی برداشت می‌کند، ما نیز نباید عقب بمانیم. گاز نباید فقط به مصرف خانگی و سوخت برسد. بنابراین برای ایجاد ارزش افزوده طرح‌های پتروشیمی تعریف شده که محصولات آن مثل متان، اتان، پروپال و بوتان در زندگی روزمره تاثیر فراوانی دارد، تولید خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه متانول در سبد محصولات پتروشیمی نبود، هلدینگ خلیج فارس تصمیم به ایجاد واحد متانول که IRI بالایی دارد، گرفت. پتروشیمی آپادانا قرار بود با مشارکت ونزوئلا احداث شود اما شرکت ونزوئلایی از حضور در ایران سر باز زد و ما به تنهایی اقدام به احداث ایجاد مجتمع کردیم.

قسامی با بیان اینکه متانول محصولی حیاتی در دنیا است، خاطرنشان کرد: شاخص توسعه کشورها براساس میزان مصرف متانول است زیرا ارزش بالایی دارد؛ به طوری که از چسب رزین تا MDF و کفپوش از این محصول استفاده می‌شود. حتی در کشورهای پیشرفته از آن به عنوان سوخت پاک در اتومبیل‌ها استفاده می‌شود و اخیرا با استفاده از تکنولوژی برای تولید اتیلن و پروکیلن استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه متانول آپادانا IRI 36.6 دارد که درصد بالایی است، افزود: لیسانس واحد متانول آپادانا مربوط به شرکت کازاله سوئیس است.

وی ظرفیت تولید محصول را در این مجتمع 5000 تن در روز و یک میلیون و 650 هزار تن در سال اعلام کرد و افزود: بودجه پیش‌بینی شده طرح 354 میلیون یورو (EP) و 108 میلیون یورو (C) که مجموعا 462 میلیون یورو می‌شود.

وی درباره تامین تجهیزات پروژه گفت: تاکنون 250 میلیون یورو سفارش‌گذاری شده و بسیاری از اجناس خریداری و نصب شده و کار روند خوبی دارد.

مدیرعامل پتروشیمی آپادانا خاطرنشان کرد: سعی شده که تمام تجهیزات از داخل تهیه شود اما اقلامی که در داخل کشور موجود نبود سعی کردیم از بهترین برندهای دنیا استفاده شود.

وی یادآور شد: متانول تولیدی این پتروشیمی گرید 99.99 داشته و خلوص بالایی دارد و جزو باکیفیت‌ترین محصولات دنیا از این نوع است.

وی با اشاره به ارقام تولیدی محصول متانول گفت: در حال حاضر 8 میلیون و 300 هزار تن متانول در آپادانا تولید می‌شود که 300 هزار تن به مصرف داخل و 8 میلیون تن صادر می‌شود.

وی در ادامه به تولید متانول در چین اشاره و اظهار داشت: این کشور در حال حاضر 60 میلیون تن تولید داخل و 10 میلیون تن نیز وارد می‌کند.

قسامی با اشاره به تفاوت استفاده از خوراک تولید متانول در ایران و چین گفت: تمامی متانول تولیدی در ایران از متان استفاده می‌شود اما در کشور چین 80 درصد از زغال‌سنگ استفاده می‌شود. بنابراین دستگاه‌های زیست محیطی به این کشور فشار وارد می‌کنند که از زغال‌سنگ به متان تغییر خوراک بدهند. با توجه به این موضوع چین نمی‌تواند صنایع پایین دست را بخواباند بنابراین این کشور بازار خوب و تضمین‌شده‌ای برای ما خواهد بود و ما هیچ نگرانی بابت فروش متانول نخواهیم داشت.

وی روند پیشرفت کل پروژه را 47 درصد عنوان کرد و گفت: تا شهریور سال 1400 این پتروشیمی وارد مدار خواهد شد.

وی همچنین گفت: بنابر برنامه اعلامی از سوی هلدینگ خلیج فارس ایجاد زنجیره ارزش در برنامه توسعه قرار دارد که بناست متانول به پروپیلن و اتیلن که مادر تمام صنایع پایین دست است، تبدیل شود.

منبع: ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر