/
۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶

برقی و گاز سوز کردن حمل و نقل گامی در جهت توسعه پایدار

یک استاد دانشگاه گفت: نقش بسیار مهم دو وزارتخانه نفت و نیرو در تامین سلامت مردم جامعه و رفع مشکلات زیست محیطی به واسطه استفاده از سوختهای پاکتر و تولید وسایل نقلیه الکتریکی قابل انکار نیست.
کد خبر : ۲۳۶۴۱

نبض نفت - علی محمد رنجبر، استاد دانشگاه صنعتی شریف و کارشناس انرژی اظهار داشت: ایران دارای منابع عظیم گاز بوده و تقریبا 17 تا 18 درصد منابع گاز طبیعی جهان در اختیار کشور عزیزمان قرار دارد؛ اما متاسفانه با در اختیار داشتن این میزان منابع سهم اندکی در صادرات گاز در جهان از آن ایران است.

وی افزود: یکی از رویکردهایی که می توان بیشتر بر روی آن سرمایه گذاری کرد، مصرف داخلی این منبع انرژی ارزان به جای سوخت های مایع و گران قیمت است؛ از جمله این موارد استفاده از سوخت CNG در خودروهای شخصی و عمومی است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امروزه بنزین به عنوان یک فرآورده استراتژیک نقش به سزایی در حمل حمل و نقل عمومی و خودروهای شخصی دارد گفت: وانت بارها و تاکسی های درون شهری که از سوخت بنزین استفاده می کنند علاوه بر مصرف بالای این کالای مهم و استراتژیک، تاثیر مستقیم بر اقتصاد کشور دارند؛ از این رو گازسوز کردن این وسایل حمل و نقل تاثیر مستقیم بر کاهش میزان مصرف بنزین خواهد داشت.

وی ادامه داد: از اینرو سوخت CNG به عنوان سوخت پاکتر و ارزانتر می تواند به خوبی جایگزین سوخت بنزین در خودروها و وانت های حمل بار شود که در همین راستا شورای اقتصاد در جلسه مورخ 11/9/98 بر اساس پیشنهاد وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه به استناد ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید، مصوبه ای با عنوان "حمایت از تولید و تبدیل کارخانه ای و کارگاهی یک میلیون و چهارصد و شصت و چهار هزار دستگاه خودروی تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به CNG سوز " را تصویب کرد که بر طبق این مصوبه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اصل و فرع تسهیلات مالی تا سقف 6500 میلیارد تومان را جهت تبدیل خودروهای عمومی و مسافربر شخصی بنزین‌سوز به دوگانه‌سوز (کارخانه‌ای و کارگاهی) را تضمین و بازپرداخت خواهد نمود.

استاد دانشگاه صنعتی شریف با این اینکه این مصوبه از آن جهت دارای اهمیت است که این تسهیلات وارد چرخه تولید کشور شده و نقش تورمی بر اقتصاد نخواهد داشت، گفت: این طرح علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان در کارگاه های تولید مخازن و کیت تبدیل، انگیزه دارندگان خودروهای بنزینی را جهت گاز سوز کردن خودروهای خود افزایش داده و کاهش قابل توجهی در مصرف بنزین به همراه خواهد داشت.
وی افزود: افزایش سالیانه یک میلیون دستگاه خودروی گازسوز در کشور، علاوه بر اینکه بر اقتصاد جایگاههای سوخت CNG تاثیر مثبت خواهد داشت، احداث این جایگاهها را نیز توجیه پذیرتر نموده و انگیزه مضاعفی در این خصوص برای بخش خصوصی ایجاد خواهد نمود که پیش بینی می شود با اجرایی شدن این طرح سالیانه بیش از 3 میلیارد دلار از محل کاهش مصرف بنزین صرفه جویی خواهد شد که می تواند در بخشهای مختلف سرمایه گذاری شده و به آبادانی و بهبود کیفیت هوا به ویژه در کلان شهرهایی مانند تهران کمک قابل توجهی نماید.

این کارشناس انرژی تصریح کرد: این طرح اگر به درستی در کشور اجرا شود علاوه بر استفاده صحیح از این منبع خدادادی گامی مهم در کاهش میزان سوخت مایع خواهد شد؛ هم اکنون ایران از واردات بنزین و گازوئیل بی نیاز شده و گاها به عنوان صادر کننده این فرآورده های نفتی شده است، اما چنانچه تصمیمات به موقع و صحیحی در خصوص مصرف آنها در کشور اتخاذ و عملیاتی نشود، دوباره به وارد کننده این محصولات به ویژه بنزین در آینده نزدیک تبدیل خواهیم شد؛ لذا با مدیریت صحیح این طرح می توانیم به یکی از صادر کنندگان تاثیرگذار بنزین در منطقه تبدیل شویم.

وی ادامه داد: هم اکنون کشورهایی مانند پاکستان در حال تبدیل ناوگان اتوبوسرانی خود از سوخت دیزل به سوخت LNG هستند که این امر نیز می تواند الگویی برای کشور جهت حذف گازوئیل به عنوان مهمترین آلاینده هوا باشد.

رنجبر با بیان اینکه اقدام اخیر و بسیار مناسب وزارت نفت در حوزه گازسوز کردن خودروها می تواند سرلوحه وزارت نیرو نسبت به ساخت وسایل نقلیه برقی مانند خودروهای برقی، موتور برقی و دوچرخه برقی در کشور باشد، گفت: استفاده از وسایل نقلیه برقی در سالهای اخیر رشد چشمگیری در جهان داشته است، لذا وزارت نیرو می تواند با سرمایه گذاری مناسب در بخش R&D از محل درآمدهای ناشی از کاهش مصارف سوخت مایع، این بودجه را به صورت هدفمند در جهت گسترش تولید و استفاده از وسایل نقلیه برقی در سطح شهرها نماید.

وی ادامه داد: توجه به این مقوله و انتقال تکنولوژی تولید خودروهای برقی می تواند در آینده نزدیک کشور را از وابستگی سوخت رهایی داده و کمک بسیار بزرگی به حل مشکل آلودگی هوا نماید؛ چرا که با توجه با آمار منتشر شده سالانه چندین هزار نفر به دلیل مشکلات ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: از این رو نقش بسیار مهم دو وزارتخانه نفت و نیرو در تامین سلامت مردم جامعه و رفع مشکلات زیست محیطی به واسطه استفاده از سوختهای پاکتر و تولید وسایل نقلیه الکتریکی قابل انکار نیست.

وی افزود: هم اکنون تکنولوژی تولید دوچرخه های برقی در کشور وجود دارد، اما به دلیل عدم حمایت از تولیدکنندگان این تجهیزات، استفاده از این وسایل کاربردی شهری هنوز فاصله زیادی تا جایگاه واقعی خود دارد و سرمایه گذاری در این حوزه توسط دولت می تواند گامی بسیار مهم و تاثیر گذار به منظور دستیابی به معیارهای توسعه پایدار در کشور باشد.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر