/
۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵

«بنزین»، «کارت سوخت»، «سهمیه‌بندی» و مرور سخنان وزیر نفت

وزیر نفت از ابتدای امسال تا پیش از آغاز طرح سهمیه‌بندی بنزین در ۲۴ آبان‌ماه بارها و بارها از سوی نمایندگان رسانه‌ها، درباره بنزین و کارت سوخت مورد پرسش قرار گرفت که مروری کوتاه بر آن خواهیم داشت.
کد خبر : ۲۳۷۰۹

نبض نفت -  بیژن زنگنه نخستین بار در ۱۱ اردیبهشت ماه ۹۸ و در حاشیه نمایشگاه نفت درباره زمان سهمیه‌بندی بنزین گفت: درباره زمان اجرای سهمیه‌بندی بنزین مطلبی نمی‌گویم و خبرهایی که بعضی از خبرگزاری‌ها درباره سهمیه‌بندی بنزین مطرح می‌کنند، صحت ندارد.

 ۱۶ تیرماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری

وزیر نفت درباره برنامه وزارت نفت در خصوص کارت هوشمند سوخت گفت: وزارت نفت با دستور رئیس‌جمهوری، در حال پیگیری این موضوع است که تا اواخر مردادماه استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی اجباری شود، در این برنامه تنها سوخت‌گیری بنزین با کارت سوخت دیده شده و سهمیه‌بندی بنزین موضوع دیگری است.

۶ شهریورماه در برنامه تیتر امشب

زنگنه با بیان اینکه درباره سهمیه‌بندی و دونرخی شدن بنزین هنوز تصمیمی اتخاذ و ابلاغ نشده است، در پاسخ به بخشی از پرسش‌های مردمی تیتر امشب که مرتبط با کارت‌های هوشمند سوخت بود، توضیح داد: حدود ۲۰ سال پیش و با فناوری آن زمان برای استفاده از کارت هوشمند سوخت فکر شد و تاکنون در مجموع بیش از ۴۰ میلیون کارت هوشمند سوخت در کشور صادر شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۲۴ تا ۲۵ میلیون خودرو در کشور وجود دارد، ادامه داد: برای همه خودروهایی که در کشور شماره شده‌اند،کارت سوخت صادر شده است.

زنگنه در پاسخ به یک پرسش مردمی دیگر مبنی بر بالا بودن قیمت فرآورده‌های نفتی عنوان کرد: قیمت فرآورده‌های نفت کوره، نفت‌گاز، بنزین، نفت سفید، گاز مایع (ال‌پی‌جی) و سوخت هوایی همگی یارانه‌ای هستند و کارت سوخت گازوئیل هیچ‌گاه از بین نرفته است؛ شاید منظور این شهروند روغن موتور بوده است که این محصول به‌طور آزاد عرضه می‌شود.

۲۳ شهریورماه و در حاشیه امضای قرارداد میدان گازی بلال

وزیر نفت درباره محدودیت سوخت‌گیری با کارت‌ سوخت جایگاه‌ها اظهار کرد: برداشت اشتباهی در این زمینه شده است که می‌گویند چرا سهمیه‌ها را کم کردید. ما سهمیه‌ای ندادیم که آن را کم کنیم، هر فردی با کارت هوشمند سوخت خود هر میزان که بخواهد می‌تواند سوخت‌گیری کند، اما قرار است مردم از کارت هوشمند سوخت خود استفاده کنند، نه اینکه ۹۵ درصد مردم از کارت سوخت جایگاه‌داران استفاده کنند. 

زنگنه با بیان اینکه ظرف چند روز آینده همه صاحبان خودرو در کلانشهرها صاحب‌ کارت سوخت می‌شوند، بر ضرورت استفاده از کارت سوخت ازسوی صاحبان خودرو تاکید کرد و گفت: ناچار شدیم مقدار سوخت‌گیری با کارت جایگاه را محدود کنیم تا مردم از کارت سوخت خود استفاده کنند.

۳۱ شهریورماه در حاشیه نمایشگاه ایران‌پلاست

وزیر نفت درباره ادعای جایگاه‌داران سوخت مبنی بر افزایش قیمت بنزین و دریافت مبلغی به عنوان حق‌الزحمه برای جایگاه‌داران از مردم گفت: قرار نیست عددی برای اختصاص به جایگاه‌داران اضافه شود و قانون نیز چنین اجازه‌ای نداده است. برداشت آنها (جایگاه‌داران) درست نیست. این توضیحات با برداشت نادرست صدا و سیما و رسانه‌ها همراه شد.

۸ مهرماه و در حاشیه امضای قرارداد ساخت الکتروپمپ‌های طرح انتقال نفت گوره – جاسک

زنگنه درباره اینکه چه تمهیداتی برای استفاده بیشتر مردم از کارت هوشمند سوخت اندیشیده شده است، اظهار کرد: کاهش مقدار سوخت‌گیری با کارت سوخت جایگاه‌ها کاری است که باید در این زمینه انجام شود.

وی در پاسخ به این پرسش که سوخت‌گیری با کارت سوخت جایگاه‌داران به چه مقدار می‌رسد، گفت: ۱۵ تا ۲۰ لیتر خواهد بود که به‌زودی در جایگاه‌ها اجرایی می‌شود. البته تاکید می‌کنم این موضوع به معنای سهمیه‌بندی نیست و هر فردی با کارت شخصی خود می‌تواند به هر مقدار که می‌خواهد سوخت دریافت کند.

۱۴ مهرماه و در حاشیه بازدید از شرکت مپنا

زنگنه درباره اصلاح قیمت بنزین گفت: هنوز تصمیم نهایی ابلاغ نشده است.

۱۶ مهرماه در حاشیه کنگره نفت و نیرو

وزیر نفت درباره احتمال سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه سال جاری گفت: هر چیزی در این حوزه ممکن است.

وی درباره کاهش سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران بیان کرد: قرار بر این بود که سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران کاهش یابد تا مردم از کارت سوخت خودشان استفاده کنند، زیرا کارت سوخت جایگاه‌داران برای سوخت‌گیری نیست و تنها باید زمانی مورد استفاده قرار گیرد که مشکلی برای کارت سوخت شخصی افراد به وجود آمده باشد.

زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال کاهش سهمیه دوباره کارت سوخت جایگاه‌داران وجود دارد، ادامه داد: امکان دارد میزان سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران باز هم کاهش یابد، بنابراین لازم است همه خودروها از کارت سوخت شخصی خودشان استفاده کنند.

۱۶ مهرماه، گفت‌گوی منتشرشده در خانه ملت

وزیر نفت درخصوص امکان سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، بیان کرد: این مهم جزو برنامه‌های وزارت نفت نیست، بلکه در سطح دولت و بالاتر پیگیری می‌شود و در صورت تصمیم‌گیری نهایی، این تصمیم اعلام خواهد شد.

۳۰ مهرماه در حاشیه دیدار با فعالان بخش خصوصی در باغ کوشک

زنگنه درباره کارت سوخت با تاکید بر اینکه خودروها از کارت شخصی خود برای سوختگیری استفاده کنند، گفت: دلیل کاهش سهمیه سوخت جایگاه‌داران، ترغیب مردم به استفاده از کارت شخصی است. اکنون بیش از ۹۶ درصد کارت سوخت دست مردم است و باید از آن  استفاده کنند. 

زنگنه افزود: بسیاری گمان می‌کنند در صورت استفاده از کارت شخصی، سهمیه آن کاهش می‌یابد، در حالی که بنزین سهمیه‌بندی نشده است. مردم هر میزان بخواهند می‌توانند از کارت سوخت شخصی سوختگیری کنند.

وزیر نفت در واکنش به زمان اعمال سهمیه‌بندی بنزین گفت: اگر تصمیمی در این باره گرفته شود در زمان لازم این موضوع را اعلام خواهیم کرد.

۲۱ آبان‌ماه در گفت‌گو با خبرگزاری خانه ملت

وزیر نفت درباره سهمیه‌بندی بنزین گفت: هر زمان دولت چنین دستوری و ابلاغی به وزارت نفت دهد سهمیه‌بندی بنزین را اجرا می‌کنیم.

منبع: شانا


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر