/
۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰

وزارت نفت تحولی در تولید بنزین ایجاد کند

عضو شورای شهر تهران گفت:وزارت نفت باید تحولی عمیق در تولید بنزین ایجاد کند، زیرا بیشتر بنزینی که مصرف می‌شود، بنزین یورو ۴ است.
کد خبر : ۲۳۷۶۰

نبض نفت - زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به ضرورت کاهش میزان آلایندگی خودرو‌های در حال تولید، اظهار کرد: شورای شهر برای کاهش آلایندگی خودرو‌های سواری می‌تواند اقداماتی کند، اما اختیار در دست شورا نیست.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به اینکه دولت در سال ۷۷ طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلان شهر‌ها را تصویب کرد، ادامه داد: این طرح ۱۰ فاز داشت که بر مبنای آن دستگاه‌های مختلف اعم از وزارت نفت، وزارت صنعت، وزارت بازرگانی، سازمان حفاظت از محیط زیست و پلیس راهور تکالیفی را بر عهده داشتند و بر این اساس باید اقداماتی را انجام می‌دادند که سازمان محیط زیست هم وظیفه نظارت بر عملکرد همه این دستگاه‌ها را داشت.

او با اشاره به اینکه در این راستا اقدامات موثری هم انجام شد، اظهار کرد: تبدیل خودرو‌های کاربراتوری به انژکتوری، جلوگیری از تردد خودرو‌های فرسوده و ورود خودرو‌های خارجی به شرط خروج چند خودروی فرسوده از نتایج این طرح بود.

صدراعظم نوری با تأکید بر اینکه آلودگی هوا بیشتر به خاطر منابع آلاینده متحرک است، گفت: وزارت نفت باید تحولی عمیق در تولید بنزین ایجاد کند، زیرا بیشتر بنزینی که ما مصرف می‌کنیم بنزین یورو ۴ است و باید به سمت بنزین یورو ۵ و یورو ۶ برویم که امروزه در کشور‌های اروپایی هم برای کاهش آلودگی هوا از آن استفاده می‌شود.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران افزود: البته میزان آلودگی بنزین ما هم بالا نیست و گوگرد آن پایین و در حد استاندارد است.

او با بیان اینکه بنزین ایران وضعیت مناسبی دارد، اظهار کرد: اگر خودرو وضعیت مناسب و استانداردی نداشته باشد وقتی بنزین استاندارد را هم داخل آن بریزیم عمل احتراق به درستی انجام نمی‌شود و هوا را آلوده می‌کند لذا باید تکنولوژی خودرو در ایران عوض شود.

صدراعظم نوری با اشاره به اینکه وقتی یک خودروی ایرانی خریداری می‌کنیم از ابتدای کار مشکلاتی دارد و هوا را آلوده می‌کند، گفت: ما باید این صنعت تکنولوژی را عوض کنیم و به سمت خودرو‌های استاندارد برویم.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه کشور ایران منابع گازی زیادی دارد، تصریح کرد: چرا به سمت تولید خودرو‌های گازسوز نمی‌رویم و باید تسهیلاتی فراهم کنیم تا خودرو‌های برقی وارد سیستم حمل و نقل شوند و این تجربه موفقی است که دنیا آزموده است.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا تاکنون اقدامی برای تغییر فناوری خودرو‌های داخلی به منظور کاهش آلایندگی نشده، گفت: فناوری کاهش آلودگی خودرو پیچیده نیست، مشکل این است که اراده جدی برای این کار وجود ندارد.

صدراعظم نوری ادامه داد: وقتی به خاطر تولید خودرو در داخل به اقدام خود می‌نازیم حتما این توانایی هم وجود دارد که میزان آلایندگی آن را کاهش دهیم.

صدراعظم نوری با تأکید بر اینکه برای کاهش آلایندگی خودرو‌های داخلی سازمان حفاظت از محیط زیست باید کار شود، خاطرنشان کرد: در هماهنگی که با پلیس راهور انجام شده اصلا نباید خودرو‌های آلاینده شماره گذاری شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر