/
۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲

نمره قبولی زنگنه در صنعت نفت و گاز

زنگنه چهره شناخته‌شده در صنعت نفت در عرصه بین‌الملل است و با توجه به تجربه وی در اوپک و وزنی که در بازارهای جهانی به‌عنوان یک فرد شناخته‌شده دارد حذف او از صنعت نفت از جنبه روانی تأثیر منفی در عرصه بین‌الملل خواهد داشت.
کد خبر : ۲۳۷۷۸

نبض نفت - این روزها بحث استیضاح وزیر نفت مطرح‌شده است. فارغ از جنبه سیاسی این استیضاح اگر بخواهیم از بعد اقتصادی به آن نگاه کنیم آقای زنگنه نمره قابل قبولی در زمینه صنعت نفت دریافت خواهند کرد. در سال ۹۳ در ابتدای دولت آقای روحانی بعد از برجام نیازمند این بودیم که بازارهای قبلی خودمان را پس بگیریم و ظرفیت تولید را به لحاظ فنی بالا ببریم و از سوی دیگر درزمینه تنظیم قیمت جلسات مستمری با اوپک داشته باشیم و همچنین پروژه‌هایی که در قالب صنایع پایین‌دستی، پتروشیمی و پالایشگاهی وجود داشت که لازم بود طرح‌های توسعه‌ای داشته باشیم و ظرفیت محصولات پتروشیمی را بالاتر ببریم که مجموع اقداماتی که در این زمینه‌ها صورت گرفت نشان می‌دهد که عملکرد آقای زنگنه در حوزه نفت و گاز بسیار موفق بوده است و به‌اندازه بضاعتی هم که در دوره تحریم‌های جدید داشته‌ایم از جمله صادرات، طرح‌های توسعه‌ای، تزریق منابع مالی، صنایع بالادستی و پایین‌دستی از بعد فنی و اقتصادی آقای زنگنه و مجموع تیم ایشان نمره قابل قبولی در این زمینه هم دریافت خواهند کرد.

یکی از محورهای استیضاح آقای زنگنه حذف کارت سوخت عنوان‌شده است. در آن زمان احساس نیاز شد که کارت سوخت کنار گذاشته شود. بعد از برجام بحث این بود که وضعیت درآمدهای نفتی و تولید صنایع پایین‌دستی و همچنین وضعیت سرمایه‌گذاری‌ها به شکلی است که نیاز به دونرخی کردن و یا پایش مستمر وجود ندارد بنابراین شاید در آن زمان هرکسی هم که سکان‌دار وزارت نفت بود این را می‌پذیرفت.

زمانی که ما دچار مشکل شدیم و عملاً تحریم‌ها شروع شد خواستیم سهمیه‌بندی بنزین داشته باشیم و بنزین را چند نرخی کنیم و مجدداً به سمت کارت‌های سوخت رو آوردیم واقعیت این است که اگر اقتصاد در شرایط نرمال کار کند ما صادرات قابل‌ملاحظه نفتی داشته باشیم و تولید بدون دردسر با ورود تجهیزات تکنولوژی برای صنایع فرآورده‌های نفتی داشته باشیم دیگر نیازی به کارت سوخت نداریم و در دنیا کارت به این صورت تعریف‌نشده است.

کارت سوخت فقط برای زمانی است که ما در شرایط بحران به سر ببریم بنابراین حذف کارت سوخت در آن زمان اقدام درستی بود چراکه انتظار بازگشت تحریم‌ها به شکل شدیدتر را نداشتیم و این وضعیت در منگنه قرار گرفتن تولید محصولات پایین‌دستی که در حال حاضر مطرح‌شده است استفاده از کارت سوخت توجیه پیداکرده است.

آقای زنگنه چهره شناخته‌شده در صنعت نفت در عرصه بین‌الملل است و با توجه به تجربه ایشان در اوپک و وزنی که ایشان در بازارهای جهانی به‌عنوان یک فرد شناخته‌شده دارند حذف ایشان از صنعت نفت از جنبه روانی تأثیر منفی در عرصه بین‌الملل خواهد داشت.

علی صادقین، کارشناس انرژی

منبع: ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر