/
۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷

کاهش تولید اوپک کافی نیست

کلان‌داده‌های بازار نفت نشان می‌دهد کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش همچنان کمتر از مقدار لازم است.
کد خبر : ۲۳۷۹۳

نبض نفت - به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، حتی با اجرای کامل توافق کاهش عرضه نفت کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، ذخیره‌سازی نفت در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی افزایش خواهد یافت.

سه نهاد بزرگ ارائه‌کننده پیش‌بینی درباره نفت باور دارند تولیدکنندگان نفت عضو باید به‌طور کامل به تعهد خود برای کاهش تولید نفت عمل کنند، اما حتی این کار هم ممکن است برای پیشگیری از افزایش ذخیره‌سازی نفت جهان در نیمه نخست سال آینده میلادی کافی نباشد، زیرا برآورد دو نهاد از این نهادها بار دیگر برآورد رشد تقاضای نفت جهان را کاهش داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی، اداره اطلاعات انرژی آمریکا و اوپک، همگی اعلام کرده‌اند اگر کشورهای عضو اوپک تولید خود را در سطح ماه نوامبر امسال نگه دارند، ذخیره‌سازی نفت در سال آینده میلادی افزایش خواهد یافت.

برآورد اوپک نشان می‌دهد اگر تولید این سازمان کاهش نیابد، ذخیره‌سازی نفت جهان در نیمه نخست سال آینده میلادی روزانه ۵۵۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد. این در حالی است که طبق برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، این افزایش ذخیره‌سازی یک میلیون و ۲۴۰ هزار بشکه در روز است.

وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در روزهای ۱۴ و ۱۵ آذرماه طی نشست‌ ۱۷۷ اوپک و هفتمین نشست مشترک وزارتی اوپک و غیراوپک تصمیم گرفتند افزون بر کاهش روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای که تا مارس ۲۰۲۰ پابرجا بود، در مجموع ۵۰۳ هزار بشکه دیگر از تولید خود بکاهند.

براین اساس، کاهش تولید نفت اوپک و متعهدانش از نخستین روز ژانویه ۲۰۲۰ (چهارشنبه ۱۱ دی‌ماه) از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز به یک میلیون و ۷۰۳ هزار بشکه می‌رسد. ایران، ونزوئلا و لیبی همچنان از هرگونه کاهش تولید مستثنا هستند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر