/
۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳

۱.۴ میلیون خودروی عمومی گاز سوز می‌شود

معاون پالایشی وزیر نفت گفت: با گازسوز کردن ۱.۴ میلیون خودروی عمومی حداقل ۱۰ میلیون لیتر بنزین در روز صرفه جویی و صرف صادرات می شود که عایدی ۱.۸ میلیارد دلاری در سال به همراه دارد.
کد خبر : ۲۳۸۱۷

نبض نفت- علیرضا صادق آبادی معاون وزیر نفت در امور پالایشی صبح امروز در مراسم امضای تفاهم نامه گاز سوز کردن خودروها که بین شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با بانک ملت به امضا رسید، با بیان اینکه براساس مصوبه شورای اقتصاد ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای گازسوز کردن یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودروی عمومی تخصیص داده می شود گفت: در نتیجه اجرای این طرح شاهد کاهش هزینه حمل و مسافری، بهبود وضعیت هوا، متنوع سازی سبد سوخت کشور و غیره هستیم. البته از سال ۹۶ با همکاری سازمان برنامه و بودجه در حال دنبال کردن اجرای سیاست های لازم برای توسعه بخش گازسوز کردن خودروها بودیم اما به دلیل اختلاف اندک قیمتی بین بنزین و گاز، این پیگیری ها به نتیجه نرسید.

وی افزود: امکان استفاده از تبصره ۱۲ برای ما وجود نداشت چرا که برای استفاده از این منبع، ابتدا باید میزان صرفه جویی شده سوخت به اثبات برسد و سپس از محل صرفه جویی اجازه هزینه کرد به وزارت نفت در زمینه CNG داده شود که این بسیار دشوار بود. در حالی که اکنون با توجه به اجرای نظام سهمیه بندی به طور قطع می دانیم خودروی گاز سوز سهمیه ۲۰۰ لیتری در ماه دارد در حالی که خودروی بنزینی در بخش عمومی ۴۰۰ لیتر سهمیه بنزین دارد و این اختلاف ۲۰۰ لیتری سهمیه بنزین قطعی است که می دانیم با گازسوز کردن خودرو صرفه جویی می شود.

به گفته این مقام مسئول حدود ۱۸ میلیون لیتر مصرف مابه ازای خودروهای گازسوز در مقابل بنزین است. در حال حاضر قیمت گاز از هزار تومان ارزان تومان تر است و در بدترین حالت پیش بینی می کنیم شاهد صرفه جویی ده میلیون لیتر بنزین در نتیجه احصای این طرح در روز هستیم. این در حالی است که بعد از اجرای نظام سهمیه بندی شاهد صرفه جویی ۲۳ میلیون لیتری در روز بودیم.

صادق آبادی صرفه جویی ۳۲ میلیون لیتر در روز را معادل ظرفیت تولید بنزین پالایشگاههای اصفهان، تهران و آبادان دانست و گفت: در نتیجه اجرای طرح گازسوزکردن ۱.۴ میلیون دستگاه خودرو، حداقل ۱۰ میلیون لیتر در روز صرفه جویی را شاهد خواهیم بود؛ اگر به طور میانگین قیمت هر لیتر بنزین صادراتی را ۵۰ سنت در نظر بگیریم در ماه شاهد درآمد ۵ میلیون دلاری و در سال شاهد درآمد ۱.۸ میلیارد دلاری هستیم.

وی نتیجه اجرای این طرح را خودکفایی طولانی مدت تر کشور در زمینه تولید بنزین برشمرد و تصریح کرد: خودروسازان باید فناوری ساخت خودروی داخلی را ارتقاء دهند تا بتوانند میزان مصرف بنزین توسط خودرو را کاهش دهند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اظهار داشت: سقف بازپرداخت دولت برای این وام ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و پیش بینی می شود ماهانه حدود ۲۰۰ هزار خودروی عمومی را گاز سوز کنیم. البته سرعت گاز سوز کردن خودروها در روزهای  اولیه زیاد نخواهد بود.

منبع: مهر
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر