/
۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶

احداث ۱۰ پتروپالایشگاه در دستورکار قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص)

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) از اعلام آمادگی این مجموعه برای تکمیل فاز ۱۱ پارس جنوبی و احداث ۱۰ پتروپالایشگاه در کشور خبر داد.
کد خبر : ۲۳۸۱۸

نبض نفت- سردار سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)، امروز یکشنبه ۲۴ آذر ۹۸ در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری دانشگاه علم و صنعت با این قرارگاه، با اشاره به همزمانی هفته پژوهش با نودمین سال تأسیس دانشگاه علم و صنعت و سالروز تأسیس قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء اظهار داشت: این قرارگاه به عنوان مجموعه‌ای که برای پوشش دادن خلاءهای فنی و مهندسی کشور پس از جنگ تحمیلی تشکیل شده، از ابتدای حیات خود توانست افتخارات بزرگی با تکیه بر بنیه و توان علمی نیروی جوان کشور به دست آورد و امروز نیز توانسته در همه حوزه‌های فنی و مهندسی، به استقلال برسد.

وی ادامه داد: این قرارگاه با رویکرد جهادی و با تکیه بر فرمایش امام خمینی (ره) مبنی بر «ما می‌توانیم» به راه خود ادامه دهد و امروز که در مشکلات سخت اقتصادی قرار داریم، حتما خواهیم توانست این گلوگاه‌ها را رصد کرده و برای رفع آنها، به کشور کمک کنیم؛ این در حالی است که رهبر معظم انقلاب بارها موضوع اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده‌اند؛ اما تا سال‌های اخیر که مشکلات تحریم به کشور فشار نیاورده بود، به موضوع اقتصاد مقاومتی توجه چندانی نشد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) افزود: ما در این مدت می‌دیدیم که در هر جایی مشکلی بروز می‌کرد، اولین راه‌حل، خرید خارجی بود؛ در حالی‌ که می‌توانستیم بسیاری از قطعات را در داخل، طراحی و تولید کنیم.

سردار محمد با تأکید بر اینکه استکبار می‌خواهد منابع ارزشمند ما اعم از نفت، معادن و صنایع خام‌فروشی شود، گفت: در چنین شرایطی، هر لحظه که دشمن اراده کند، می‌توانند اقتصاد ما را دچار مشکل نماید.

وی بیان کرد: استکبار جهانی بهتر از ما، گلوگاه‌های صنعتی کشور را رصد کرد و هر جایی که مشکل داشتیم، آن را تحریم کرده‌ است تا صنایع ما فلج شود. به طور مثال، در صنعت فولاد، الکترود گرافیکی را به عنوان یک ماده اصلی تولید تحریم کرده‌اند یا در صنعت آلومینیوم، با تحریم پودر آلومینا و در صنعت نفت با تحریم خام‌فروشی، این صنایع را فلج کردند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) یادآور شد: غربی‌ها مغزها و نخبگان ما را با خود به کشورهایشان می‌برند و از آنها استفاده می‌کنند و به واسطه آن، تکنولوژی‌های نوین دست یافته و با همین تکنولوژی‌ها، ما را استعمار می‌کنند؛ درحالی‌که ما مواد اولیه به آنها صادر می‌کنیم، ولی مجدد باید مواد فرآوری‌ شده را چند برابر قیمت از خود آنها خریداری کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر درآمد سرانه مردم به حداقل کاهش یافته و شاهد تولید نیستیم؛ باید از حالت انفعال خارج شده و حالت تهاجمی بگیریم.

سردار محمد تصریح کرد: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در همه حوزه‌های فنی و مهندسی فعال است و هلدینگ‌های زیرمجموعه‌ آن با متناسب با تشکیلات دولت طراحی شده که شامل هلدینگ‌های راه و شهرسازی، نیرو، صنایع و معادن، نفت و پتروشیمی، آی‌سی‌تی، ارتباطات بوده که در همه این عرصه‌ها فعال هستیم.

وی با اشاره به فعالیت پژوهشی قرارگاه گفت: پژوهشگاهی با نام «سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)» ذیل دانشگاه امام حسین (ع) راه‌اندازی کرده‌ایم که قرار است با همه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها مرتبط شده و قرارگاه می‌تواند به عنوان نخ تسبیح میان پژوهشگران عمل کرده و به نیازسنجی عملیاتی که در بخش‌های فنی و مهندسی که مورد نیاز است، بپردازد تا با استفاده از پژوهش‌های آنها، بتوانیم راهکار عملی برای مشکلات بیابیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) به فعالیت این قرارگاه در حوزه نفت و پتروشیمی اشاره و اظهار کرد: سال گذشته پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که شاهکار مهندسی بود و همچنین ۶ فاز پارس جنوبی افتتاح شد که طراحی آنها تماماً توسط جوانان ما و ۷۰ درصد قطعات آن در داخل تولید شد؛ این در حالی است که متوسط سنی مهندسان طراح پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ۳۲ سال بود.

سردار محمد گفت: در زمانه‌ای که دشمنان از یأس می‌گویند، ما باید از امید سخن بگوییم و کار را به دست جوانان بسپاریم. بر همین اساس، قرارگاه خاتم در حوزه‌های سد و نیروگاه امروزه در دنیا سرآمد است؛ بنابراین با توجه به اینکه پروژه‌های سدسازی، پروژه‌های چندوضعیتی هستند، به همه تخصص‌ها نیاز داریم.

وی ادامه داد: این مجموعه تاکنون ۸۰۰ کیلومتر تونل در حوزه‌های آب، راه و مترو حفر کرده است. همچنین فولاد بافق، فولاد میانه و مس سونگون را از طراحی تا لایسنس آن تا ۷۰ درصد ایرانی‌سازی کردیم و حتی می‌توانیم از این پس ۱۰۰ درصد پروژه‌های فولادی را خودمان طراحی و اجرا کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) افزود: این قرارگاه ۲۳ هزار کیلومتر فیبر نوری در مدل کوتاهی نصب کرد و همچنین حجم تبادل دیتا را تا چندین برابر افزایش داد.

سردار محمد با اشاره به نیروی انسانی ۲۰۰هزار نفری قرارگاه خاتم گفت: برای آموزش این تعداد نیرو، از دانشگاه‌های معتبر کشور استفاده خواهیم کرد. همچنین تاکنون ۲۵۰ سرباز نخبه رشته‌های فنی و مهندسی در قرارگاه، دوره خدمت را گذرانده‌ که ۱۵۰ نفر از آنها جذب قرارگاه شده‌اند.

سردار سعید محمد در حاشیه این نشست و در جمع خبرنگاران با اشاره به امضای تفاهمنامه‌ای که امروز میان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با دانشگاه علم و صنعت به امضا رسید، اظهار کرد: دومین تفاهمنامه همکاری برای استفاده از ظرفیت‌های علمی دانشگاه از سوی قرارگاه و ظرفیت‌های صنعتی قرارگاه خاتم از سوی دانشگاه‌ها علم و صنعت بود.

وی یادآور شد: با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر «ابلاغ گام دوم انقلاب و استفاده از جوانان»، اجرای این تفاهمنامه‌ها می‌تواند در راستای اجرای گام دوم انقلاب باشد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) تأکید کرد: در حوزه پارس جنوبی به دولت اعلام آمادگی کرده‌ایم که فاز ۱۱ آن را که ۱۹ سال بود به خارجی‌ها داده می‌شد و اخیراً چینی‌ها نیز از آن خارج شدند، تکمیل کنیم. همچنین قرار است قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) ۱۰ پترو پالایشگاه را طراحی و اجرا کند.

پیش از سخنان سردار محمد، جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه این دانشگاه یکی از پیشرفته‌ترین دانشگاه‌های کشور بوده و در بخش‌های ریلی، آب، شهرسازی، ارتباطات و ... توانسته منحصر به فرد در میان دانشگاه‌های کشور عمل کند، گفت: امیدواریم این توانمندی‌ها از سوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: تاکنون ۲ مرکز نوآوری از سوی دانشگاه راه‌اندازی شده و تا پایان سال، سومین مرکز ایجاد خواهد شد.

وی در حاشیه این مراسم نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: گام اول شناسایی مشکلات اجرایی کشور، از دانشگاه‌ها شروع می‌شود و امضای این تفاهمنامه می‌تواند کمک بزرگی به حل مشکلات اجرایی کند.

به گفته ذاکری، می‌توانیم با تکیه بر توان داخلی و توان دانشگاه‌ها، این مشکلات را حل کنیم.


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر