/
۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰

مشارکت شرکت‌های داخلی در پروژه جمع‌آوری گازهای سعادت‌آباد

پروژه جمع‌آوری گازهای همراه میدان نفتی سعادت‌آباد در استان فارس به‌منظور صیانت از محیط زیست و جلوگیری از سوزاندن روزانه ۱۴ میلیون فوت‌مکعب گاز به دو شرکت ایرانی واگذار شد.
کد خبر : ۲۳۸۴۶

به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، رامین حاتمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در رابطه با مدت اجرا و بهره‌برداری پروژه جمع‌آوری گازهای همراه میدان نفتی سعادت‌آباد اظهار کرد: مدت زمان اجرا و راه‌اندازی پروژه دو سال است که تا پایان دی‌ماه مراحل اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل سعادت‌آباد پنج سال به طول می‌انجامد که افزون بر جلوگیری از سوختن گازهای همراه و آلودگی زیست‌محیطی، سبب اشتغال‌زایی و ممانعت از اتلاف و هدررفت منابع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اشاره به بخشنامه ابلاغی وزارت نفت درباره جمع‌آوری و واگذاری گازهای مشعل از طریق فراخوان عمومی مزایده به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در این بخش تا پایان برنامه ششم با اشاره به پیشینه این موضوع تصریح کرد: جمع‌آوری گازهای همراه نفت سوزانده شده همواره یکی از موضوع‌های مورد تاکید و از اولویت‌های مهندس زنگنه مبنی بر صیانت از محیط زیست، هدررفت سرمایه ملی و کارآفرینی بخش خصوصی است.

حاتمی تصریح کرد: در حوزه میدان‌های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، اقدام‌های لازم از سال گذشته آغاز و برای نخستین بار واگذاری گازهای مشعل در میدان‌های نفت‌شهر و سومار انجام شد.

وی درباره فعالیت‌های انجام‌شده در نخستین طرح مزایده گازهای مشعل در میدان‌های نفت‌شهر و سومار افزود: نخستین طرح مزایده گازهای مشعل در میدان‌های نفت‌شهر و سومار با هدف کاهش اثرهای سوء زیست‌محیطی و ایجاد ارزش افزوده از این منابع و همچنین ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار واگذار شده است. با اجرایی شدن قرارداد فروش گاز میدان‌های نفت‌شهر و سومار روزانه از سوزاندن حدود ۱۲ میلیون فوت مکعب گاز جلوگیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده درباره گازهای مشعل میدان‌های چشمه خوش، آبان، پایدار غرب، دالپری، دهلران، دانان و خشت مزایده فروش این گازها امسال پایان یافته و برای اجرا واگذار خواهد شد.

گازهای همراه نفت از جمله منابع هیدروکربوری محسوب می‌شوند که با فرآورش اولیه آنها می‌توان گاز سبک و مایعات گازی (NGL)  تولید کرد. محصولات به‌دست آمده از فرآورش این گازها می‌توانند برای تولید برق، تزریق به مخازن و خوراک واحدهای مختلف پتروشیمی به کار گرفته شوند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر