/
۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴

وعده زنگنه برای پایان صف‌های طولانی کپسول گاز در سیستان و بلوچستان

چندین سال است که مردم استان سیستان و بلوچستان برای حل نیازهای خود در صف‌های طولانی منتظر دریافت گاز مایع LPG (گاز کپسولی) می‌شوند. شاید وعده وزیر نفت برای حل این مساله شاه کلیدی برای کاهش فشارهای این منطقه باشد.
کد خبر : ۲۳۸۸۷

نبض نفت -  گاز یکی از نیازهای اساسی خانوار را تشکیل می‌دهد؛ چراکه بسیاری از امور روزمره وابسته به این فراورده نفتی است اما با این وجود مردم سیستان و بلوچستان برای رفع این نیاز مهم خود در کشوری که دارای دومین ذخایر گازی دنیاست، مدت‌ها در صف‌های طولانی چشم انتظار می‌مانند.

پهناورترین استان کشور، تنها استانی است که از نعمت لوله‌کشی گاز محروم است؛ استانی که در کنار همه محرومیت‌هایش، سال‌هاست محرومیت بی‌گازی را نیز به دوش می‌کشد.

البته به تازگی بیژن زنگنه - وزیر نفت - درباره مشکل ایجادشده در تخصیص سهمیه گاز مایع (ال‌پی‌جی) در استان سیستان و بلوچستان گفته است: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، رقم قابل‌توجهی را بیش از نیاز استان‌هایی که از ال‌پی‌جی استفاده می‌کنند، به شرکت‌های توزیع‌کننده تحویل داده است و توزیع‌کنندگان نیز اعلام می‌کنند همه آن میان مردم توزیع می‌شود، اما مشکل این است این کپسول‌ها به دست مصرف‌کننده خانگی نمی‌رسد. پیش‌بینی ما این است که بخشی از آن به‌صورت غیرمجاز و خطرناک در خودروها مصرف می‌شود و بخشی هم ممکن است قاچاق شود.

وی با تاکید بر این‌که توزیع ال‌پی‌جی در همه جای کشور نسبت به پارسال بسیار بیشتر بوده است، تصریح کرد: تلاشمان این است با پیاده کردن سیستمی، مطمئن شویم کپسول ال‌پی‌جی به دست خانوار برسد.

همچنین رضا پنجابی - مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان - در این باره اظهار کرده است: بیش از ۱۰ هزار روستا در این استان  هست که تنها ٣٣٩٥ روستا قابلیت گازرسانی دارند و تاکنون نیز چهار روستا از نعمت گاز برخوردار شده‌اند. برنامه و رسالت ما گازرسانی به همه روستاهای دارای شرایط است.

به گفته وی مطابق برنامه‌ریزی انجام شده، با اجرای ٢١٥٠ کیلومتر خط انتقال گاز و ٤٠٠٠ کیلومتر شبکه گاز، ۷۰۰ هزار خانوار در سطح استان از گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد. تاکنون ۴۵۰ کیلومتر خط انتقال گاز و ١٦٢٣ کیلومتر شبکه گاز احداث شده است که بر اساس آن ۳۹ هزار خانوار از گاز برخوردار شده‌اند.

وی با بیان اینکه هدف اصلی ما توسعه پوشش گازرسانی در سراسر استان است. برای دستیابی به این مقصود برنامه‌های عملیاتی مهمی طرح‌ریزی شده‌اند، گفت: اجرای حفاظت کاتدیک خط تغذیه زاهدان، اجرای شبکه گازرسانی به شهر دلگان، اجرای شبکه گازرسانی به سه محور صنعتی در شهرستان ایرانشهر، توسعه شبکه شهر ایرانشهر، گازرسانی به شهر بمپور، اجرای شبکه گازرسانی به سه محور صنعتی در شهر زاهدان، اجرای عملیات گازرسانی به ۲۷ روستای محدوده شهرستان‌های ایرانشهر و بمپور، گازرسانی به ۱۲ روستای محدوده بمپور، گازرسانی به شهر خاش، گازرسانی به زابل و اجرای عملیات نصب انشعاب در شهرهای گازدار، اولویت‌های شرکت ملی گاز ایران در طرح توسعه گازرسانی استان هستند.

وی افزود: علاوه بر این، ارتقای سطح اصول مهندسی و زیرساخت‌های گازرسانی نیز به موازت طرح توسعه شبکه گاز استان با اقدام‌هایی نظیر تهیه برنامه جامع گازرسانی به روستاها و صنایع در بستر GIS و ورود اطلاعات در بستر GIS برای سراسر استان اجرا می‌شود.

به گفته وی همچنین ارتقای سامانه‌های اندازه‌گیری و پایش نیز با اجرای پروژه مانیتورینگ در سطح ۱۳ ایستگاه در استان سیستان و بلوچستان و نیز اجرای توسعه خدمات پیشخوان در دستور کار شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر