/
۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱

برنامه بومی سازی دانش فنی یک فرایند صنعت پتروشیمی

یک مسوول صنعت پتروشیمی اعلام کرد: تیم مهندسی اولیه طرح راه اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از متانول در ایران با دانش فنی (لایسنس ) بومی، به صورت مشترک با شرکت «ایرلیکویید» فرانسه تشکیل شده است.
کد خبر : ۲۴۰۷

 

نبض نفت- به گزارش چهارشنبه تارنمای شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی اضافه کرد: فناوری تولید پروپیلن از متانول تحت عنوان «پارس ام.تی.پی» مبتنی بر فناوری مشترک ایران و فرانسه است که بومی سازی شده و توفیق بزرگی برای صنعت پتروشیمی ایران است.

اسماعیل قنبری افزود: این طرح اکنون در مرحله ارائه لایسنس قرار دارد و امیدواریم اوایل سال آتی اسناد مهندسی اولیه تولید و مراحل عملیاتی ساخت آغاز شود.

به گفته وی، اولین واحد تولید پروپیلن از متانول در منطقه عسلویه به ظرفیت تولید 500 هزار تن ساخته می شود و سال 1401 به بهره‌برداری می رسد.

وی اضافه کرد: از بین 9 درخواست برای دانش فنی پارس ام.تی.پی، سه درخواست از شرکت های نفت نیک قشم، کاوه متان قشم و شرکت پالایشگاهی گاز خانگیران به صورت جدی در حال پیگیری است و بعد از اخذ مجوزهای خوراک و موافقت های وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی، لایسنس احداث واحد‌ ام.تی.پی به آنها ارائه می شود.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در مورد طرح های دیگر این شرکت گفت: پروژه پی.دی.پی (PDP ) یا «پروسس دیزاین پکیج» که ادامه زنجیره تولید پلی‌پروپیلن از پروپیلن است پیگیری شد و به دنبال راه اندازی موفق آزمایشی طرح تولید پلی‌پروپیلن در مرکز اراک هستیم.

به گزارش ایرنا، حدود 27 میلیون تن محصول پتروشیمی در نیمه نخست امسال تولید شد که نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از پنج درصد رشد کرد.

مقدار فروش داخلی در این مدت، از لحاظ ارزش 12 درصد بیشتر شد. همچنین در صادرات محصولات پتروشیمی در 6 ماه نخست امسال رشد 12 درصدی از نظر مقدار و هشت درصدی از نظر ارزش نسبت به زمان مشابه پارسال تحقق یافت.

ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی اکنون حدود 62 میلیون تن در سال است که با بهره برداری از طرح های جدید تا پایان امسال به بیش از 70 میلیون تن افزایش می یابد.

 

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

منبع: خبرگزاری ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر