/
۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰

بنزين عامل آلودگي هوا نيست

کد خبر : ۲۴۱۳۴

نبض نفت - افزايش قابل‌توجه آلودگي هوا و عدم تغيير شرايط جوي، باعث شد در آذر امسال، تهران تنها 12 روز هواي سالم داشته باشد و مدارس و دانشگاه‌ها چند روز از آخرين ماه پاييز را تعطيل شدند. هر چند هر سال با وارونگي هوا، كلانشهرهايي مانند تهران با مشكل آلودگي دست و پنجه نرم مي‌كنند اما تشديد آلودگي در سال جاري باعث شد، تحليل‌ها و گمانه‌زني‌هاي متفاوتي در اين حوزه آغاز شود. يكي از اين گمانه‌زني‌ها مربوط به كيفيت بنزين توليدي در داخل كشور است.

در روزهاي گذشته، گمانه‌زني‌هايي درباره كيفيت پايين بنزين توليدي در داخل كشور آغاز شد و برخي نظرات سهم قابل‌توجهي از آلودگي را به اين سوخت مي‌دادند، موضوعي كه سرانجام با قاطعيت از سوي رييس سازمان استاندارد تكذيب شد. نيره پيروز‌بخت روز گذشته (يكشنبه) اظهار كرد: بنزين توليدي كشور از نظر شاخص‌هاي آلايندگي همچون گوگرد، بنزن و آروماتيك‌ها كه روي آلودگي هوا اثرگذارند، هيچ مشكلي نداشته و استانداردهاي لازم را دارد. خودروهاي فرسوده از بنزين استاندارد استفاده مي‌كنند و كاميون‌ها و خودروهاي سنگين نيز از گازوييل استفاده مي‌كنند كه البته ما گازوييل را آزمايش نمي‌كنيم، زيرا در اين مورد تكليفي براي سازمان استاندارد تعيين نشده است.

يكي ديگر از مسائلي كه در طول هفته‌هاي گذشته مطرح شده، موضوع كم‌فروشي برخي جايگاه‌هاي سوخت است. از انتهاي آبان ماه و همزمان با سهميه‌بندي بنزين، تعداد زيادي از صاحبان خودرو گزارش داده‌اند كه جايگاه به آنها كم‌فروشي كرده و ميزان اعلام شده در نازل با ميزان بنزين ورودي به باك خودرو يكسان نبوده است. هر چند پيش از اين نيز گزارش‌هايي در اين باره مطرح مي‌شد اما در هفته‌هاي اخير با افزايش دغدغه مردم در دريافت دقيق بنزين، درخواست‌ها براي افزايش نظارت افزايش يافته و سرانجام سازمان استاندارد براي افزايش نظارت بر جايگاه‌ها مستقيما به اين ماجرا ورود كرد.

رييس سازمان استاندارد از كم‌فروشي 215 نازل بنزين در جايگاه‌هاي سراسر كشور در آبان امسال خبر داد و گفت: در آبان امسال 5100 مورد نازل جايگاه‌هاي سوخت در سراسر كشور مورد بازرسي قرار گرفت كه از اين ميان 215 مورد به علت كم‌فروشي مردود اعلام و پلمب شد. او با اشاره به بازرسي از 4978 نازل جايگاه‌ها در كل كشور در آذر امسال گفت: از اين تعداد 163 مورد به علت كم‌فروشي مردود و پلمب شد. در يك هفته گذشته، هزار نمونه از نازل‌ها بازرسي شد كه 35 مورد به علت كم‌فروشي مردود و پلمب شد. اين كم‌فروشي‌ها به علت وجود هوا، داخل نازل بود.

در كنار مسائل مربوط به بنزين، رييس سازمان استاندارد درباره دو خبر جريان‌ساز در حوزه موادغذايي نيز واكنش نشان داده است. يكي از اين خبرها مربوط به پيدا شدن قرص در تعدادي از كيك‌هاي توزيع شده در مناطقي از كشور بود.
هر چند براساس بررسي‌هاي انجام شده، مشخص شد كه اين قرص‌ها سمي و كشنده نبوده‌اند اما نگراني‌هاي به وجود آمده در اين حوزه باعث شد سازمان استاندارد بررسي‌هاي خود در اين زمينه را افزايش دهد. پيروزبخت در اين زمينه گفته: نتايج بررسي‌هاي ما نشان مي‌دهد كه هيچ هدفي جز تشويش اذهان عمومي و ناامني در صنايع غذايي، در اين موضوع وجود نداشته است. پس از انتشار اخبار مربوط به كيك‌هاي آلوده، بررسي‌ها و نمونه‌برداري‌هايي در سطح بازار كل كشور صورت گرفت. اينكه اين قرص‌ها در فرآيند توليد داخل كيك‌ها قرار داده شده باشد، ممكن نيست. البته در اين زمينه دو هزار و 360 مورد بازرسي از زمان انتشار خبر انجام شده است. فقط دو مورد يكي در زنجان و ديگري در شهرستان گنبدكاووس و هر دو مورد در بوفه مدرسه، كيك آلوده مشاهده كه موارد، گزارش و به دستگاه‌هاي ذي‌ربط ارسال شد.

آخرين وضعيت ذرت‌هاي آلوده وارد شده به كشور نيز موضوع ديگري بود كه از سوي رييس سازمان استاندارد به آن اشاره شد. او با اعلام اينكه ذرت‌هاي آلوده همچنان در گمرك هستند و هيچ مقداري از اين محموله وارد كشور نشده است، تصريح كرد: تاكنون خريداري از خارج از كشور براي اين ذرت‌ها پيدا نشده البته قرار است اين ذرت‌ها امحا شوند.

منبع: روزنامه اعتماد

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر