/
۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
وال استریت ژورنال نوشت

واشنگتن، بغداد را به منع دسترسی به درآمدهای نفتی‌اش تهدید کرده است.

دولت آمریکا به عراق هشدار داده که در صورت اقدام برای اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور دسترسی به حساب‌های بانکی‌ مهم خود را از دست خواهد داد.
کد خبر : ۲۴۷۳۴
نبض نفت - روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع مسؤول عراقی نوشت: وزارت خزانه داری آمریکا به مقامات در بغداد اطلاع داده که احتمال دارد دسترسی به هر حسابی در بانک‌ فدرال رزرو نیویورک (بانک مرکزی آمریکا) را از دست بدهند؛ بانکی که درآمدهای حاصل از فروش نفت عراق در آنجا سپرده‌گذاری شده و می‌تواند تهدیدی برای وارد کردن ضربه‌ای دردناک به اقتصاد شکننده عراق باشد.

یکی از مقامات عراقی اشاره کرد که هشدار درباره حساب مذکور در تماس تلفنی وزارت خارجه آمریکا در روز چهارشنبه با عادل عبدالمهدی،‌ نخست‌وزیر موقت عراق مطرح شده؛ تماسی که طی آن دو طرف درباره پرونده‌های دیگر از جمله شراکت نظامی، مالی و سیاسی بین واشنگتن و بغداد مذاکره کردند.

به نظر می‌رسد تهدید به تحریم عراق که بعد از مصوبه پارلمان عراق در واکنش به ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابومهدی المهندس، نایب رئیس سازمان حشد شعبی در حمله پهپادی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد در سوم ژانویه مطرح شد در حال علنی شدن است.

پارلمان عراق در مصوبه‌ای نخست‌وزیر را به اخراج حدود ۵۳۰۰ سرباز آمریکایی ملزم کرد. در واکنش به این مصوبه پارلمان، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به اعمال تحریم عراق در صورت اصرار بغداد برای خروج نیروهای آمریکایی تهدید کرد.

عراق مانند دیگر کشورها در قالب حساب‌های دولتی در بانک مرکزی آمریکا در نیویورک سپرده گذاری کرده که بخش مهم اداره امور مالی کشور و از جمله درآمدهای فروش نفت محسوب می‌شوند و ممکن است دسترسی به این سپرده‌ها و استفاده عراق از درآمدهایش با مشکل و محدودیت روبه‌رو شود؛ مساله‌ای که بحران پولی درسیستم مالی را منجر می‌شود و از منابع مهم اقتصادی می‌کاهد.

آمریکا پیشتر نیز دسترسی بغداد به حساب مذکور را به مدت چند هفته به بهانه‌های واهی نظیر وجود شبهاتی درباره اینکه بخشی از پول‌ها برای تامین نیازهای ایران و تامین مالی داعش در نظر گرفته می‌شوند،‌ ممنوع کرد.

روزنامه اشاره می‌کند این تدبیر در آن زمان خسارات هنگفتی به سیستم مالی عراق وارد کرد.

به نوشته این روزنامه، پیامدهای اقتصادی و مالی احتمالی اخراج نیروهای آمریکایی از عراق تبدیل به مشکلی بزرگ برای مقامات عراقی شده و آنها سعی در حل مشکل بدون واکنشی شدید از جانب آمریکا دارند.

طبق نوشته روزنامه وال استریت ژورنال،‌ در روزهای اخیر مقامات عراقی رویکرد دوستانه‌ای را در قبال واشنگتن به رغم اصرارها برای اخراج نیروهای آمریکایی در پیش گرفته‌اند.

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر