/
۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳
تولید ۳۵ هزار بشکه نفت در روز

بهره برداری از پالایشگاه نفت سنگین تا خرداد ۹۹

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از بهره برداری از پالایشگاه نفت سنگین با تولید ۳۵ هزار بشکه در روز تا خرداد ۹۹ خبر داد.
کد خبر : ۲۴۸۱۰

نبض نفت - آقای حمیدرضا مومنی در دومین همایش تخصصی معرفی شرکت‌های سرمایه گذاری قشم در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی افزود: هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در این طرح سرمایه گذاری شده است.

وی با بیان اینکه قشم قطب انرژی کشور در مسیر توسعه اقتصاد ملی است گفت: در منطقه آزاد قشم در پی توسعه فراگیر هستیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه در سال‌های گذشته فعالیت‌های مهمی در حوزه نفت و انرژی در این منطقه آغاز شده است افزود: با اجرایی شدن آن شاهد تحولات زیاد اقتصادی در جزیره قشم خواهیم بود.

آقای مومنی همچنین از بهره برداری از دو نیروگاه سیکل ترکیبی هر یک با ۵۰۰ مگاوات برق و ۱۰۰ هزار متر مکعب آب در روز حداکثر تا خرداد سال آینده خبر داد و گفت: همچنین برای عمل به تعهدات و مسئولیت اجتماعی، سازمان منطقه آزاد قشم در حوزه تولید انرژی پاک از منبع پایان ناپذیر خورشیدی ضمن راه اندازی واحدی با توان تولید ۱۰ مگاوات برق از انرژی خورشیدی در سال ۹۶، دو طرح نیروگاه خورشیدی دیگر با توان ۱۰ و ۲۰ مگاوات را در دست اقدام دارد.

وی افزود:​ تولید برق از گاز یکی دیگر از ظرفیت‌های قشم است که در صورت تصمیم برای اجرای آن امکان تولید بیش از ۱۲ هزار مگاوات برق در جزیره قشم با استفاده از ذخایر گاز طبیعی میدان‌های مختلف اطراف این جزیره وجود دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: ارزیابی‌های انجام شده نشان می‌دهد مخازن گاز اطراف قشم تا سال‌های سال پاسخگوی تامین انرژی مورد نیاز نیروگاه‌های برق این منطقه خواهد بود.

آقای مومنی افزود:​ در سال ۹۹ پنج طرح پتروشیمی با ۱۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۱۷ میدان هیدروکربوری در داخل و اطراف منطقه قشم وجود دارد که تنها از یکی از این میدان‌ها استفاده می‌شود گفت: در صورت رفع مشکلات از جمله تامین مالی، تامین ارزی و ایجاد زیرساخت‌ها و رسیدن به زبان مشترک می‌توان برای کشور به ویژه جنوب ایران منشاء اثر باشیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود:​ در منطقه آزاد قشم برای ایجاد زیرساخت در پنج حوزه پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه، ذخیره سازی و سوخت رسانی، بیش از ۱۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت می‌گیرد که در آینده‌ای نزدیک شاهد رشدی فزاینده در اقتصاد ملی کشور در این منطقه خواهیم بود.

آقای مومنی گفت: موافقت وزارت نفت برای ایجاد چهار پالایشگاه با خوراک نفت سنگین و فوق سنگین در قشم با رقم سرمایه گذاری ۴۰ هزار میلیارد ریال نشان از آینده توسعه‌ای جزیره با تمرکز بر این صنعت راهبردی دارد.

وی افزود: همچنین مطابق رایزنی صورت گرفته میان سازمان منطقه آزاد قشم و وزارت نفت تامین ۳۴ میلیون مترمکعب گاز برای خوراک پنج واحد پتروشیمی و احداث واحد‌های جانبی آن در جزیره نیز به عنوان بخشی از زیرساخت‌های در دست اقدام این منطقه در حال اجراست.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه جزیره قشم یکی از مهم‌ترین قطب‌های صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی ایران محسوب می‌شود و باید از این منابع خدادادی در زمینه اقتصاد مقاومتی با هدف ایجاد تحول استفاده کرد گفت: برای موفقیت سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز قشم علاوه بر اجرای سیاست‌های اعلام شده، برنامه‌های جامعی از جمله مبنا قرار دادن نظریه کارشناسان موسسه مطالعات بین المللی انرژی وزارت نفت در سیاست گذاری‌های این سازمان با هدف اطمینان بیشتر از موقعیت طرح‌های نفتی در این منطقه اعمال شده است.

آقای مومنی ارائه راهکار تامین منابع مالی و رفع موانع اجرای طرح‌های حوزه نفت و انرژی در شرایط تحریم، حمایت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی، معرفی بیشتر ظرفیت‌های سرمایه گذاری در منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی قشم در حوزه صنایع پایین دستی پتروشیمی، ارائه مدل تامین منابع مالی برای توسعه زیرساخت‌های جزیره را ازجمله مواردی بیان کرد که با بررسی دقیق آن‌ها امکان جذب سرمایه گذاری بیشتر و پیشرفت سریع‌تر را برای رسیدن به اهداف پیش بینی شده در این منطقه فراهم می‌کند.

 مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور انرژی:

ظرفیت سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد دلاری در منطقه آزاد قشم در حوزه نفت، گاز و انرژی

مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور انرژی از ظرفیت سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد دلاری در منطقه آزاد قشم در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی خبر داد.

 آقای محمدجواد دهقانی در حاشیه دومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری قشم در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی گفت: از این میزان، دو میلیارد دلار در طرح‌های نفت، گاز و انرژی در حال تحقق است که بهار سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی چالش‌های حوزه تامین منابع مالی برای شرکت‌های سرمایه گذاری داخلی، استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری داخلی برای طرح‌های در دست اقدام منطقه آزاد قشم و چالش‌های اجرائی شرکت‌های سرمایه گذار را از محور‌های این همایش برشمرد و افزود: از نظر مهندسی و ساخت تجهیزات در داخل، حدود ۶۵ درصد خودکفا هستیم، اما از این ظرفیت به نحو احسن استفاده نمی‌شود.

آقای دهقانی هدایت سرمایه گذاران به سمت استفاده از امکانات داخلی در ساخت طرح‌ها را یکی از برنامه‌های سازمان منطقه آزاد قشم ذکر کرد و گفت: باید بتوانیم از ظرفیت ارزی صندوق توسعه ملی استفاده کنیم.

وی از بهره برداری از ۶ طرح پالایشگاهی، ذخیره سازی، اسکله نفتی و نیروگاهی تا بهار سال آینده خبر داد و افزود: این طرح‌ها با اعتبار دو میلیارد دلاری و با استفاه از توانمندی‌های داخل در زمینه مهندسی، ساخت و اجرا، عملیاتی می‌شود.

وی با بیان اینکه ۸۰۰ شرکت در زمینه ساخت تجهیزات در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی فعال هستند گفت: امیدواریم این شرکت‌ها برای سرمایه گذاری در این طرح‌ها وارد و پول‌های سرگردان نیز به سمت این طرح‌ها هدایت شوند.

مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به وجود ظرفیت‌ها در حوزه پتروشیمی در این منطقه اشاره کرد و افزود: مجوز‌های وزارت نفت برای ۵ واحد بزرگ پتروشیمی گرفته شده و با شرکت ملی گاز برای تامین روزانه ۳۴ میلیون متر مکعب گاز به عنوان خوراک این واحد‌ها و نیروگاه‌های دیگر، توافق شده است.

آقای دهقانی اضافه کرد: یکی از بزرگترین شرکت‌های پتروشیمی با مشارکت شرکت‌های خارجی و با سرمایه گذاری ۷ میلیارد دلاری در حال احداث است که زمین آن تحویل شده و کار‌های مهندسی آن نیز در حال انجام است.

مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: این شرکت در فاز نخست ۹ میلیون متر مکعب و در فاز دوم ۱۷ میلیون متر مکعب گاز تولید خواهد کرد.

وی گفت: اگر مشکلات بانکی از نظر تحریم‌ها حل شود، قطعا این طرح، شکوفائی را در منطقه آزاد قشم و به ویژه در صنایع پتروشیمی بالادستی و پایین دستی ایجاد خواهد کرد.

منبع: صدا و سیما

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر