/
۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰

تامین حداکثری تجهیزات پایانه‌های نفتی در داخل کشور

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران از تامین برخی تجهیزات این پایانه با روش مهندسی معکوس خبر داد و گفت: نیروهای متخصص و توانمند داخلی قطعات حساس و مورد نیاز صنعت نفت را می‌سازند.
کد خبر : ۲۴۸۲۹

به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت پایانه‌های نفتی ایران، عباس اسدروز اظهار کرد: این شرکت با توجه به مناطق عملیاتی متعدد در کشور وظیفه تداوم چرخه صادرات و ذخیره‌سازی و همچنین عملیات‌های مهم و مهندسی دریانوردی را به نمایندگی از وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران به‌عهده دارد.

وی افزود: به‌منظور پایداری و ایمنی در فرآیند عملیات پهلودهی و جداسازی کشتی‌های نفتکش در پایانه‌های نفتی، تجهیزی به‌ نام CAPSTAN یا طناب‌جمع‌کن روی یدک‌کش‌های عملیاتی نصب است که نفتکش هنگام عملیات پهلوگیری و جداسازی از سوی شناورهای عملیاتی با طناب‌هایی به قطر ۲۲۰ میلی‌متر و طول ۲۰۰ متر مهار می‌شود. برای پهن کردن این طناب سنگین از این چرخ دوار و به کمک نیروی انسانی موجود در یدک‌کش استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران تصریح کرد: با توجه به ضرورت انجام عملیات به‌صورت ایمن و سنگینی طناب‌های مهار کشتی، نقش این تجهیز بسیارحائز اهمیت است؛ تجهیز مورد نظر به دلیل خرابی بیرینگ‌ها و دنده‌ها و پوسیدگی بدنه و هیدروموتور از سرویس خارج شده بود که با توجه به نیاز عملیاتی، متخصصان تعمیرات شناورهای عملیات دریایی پایانه نفتی خارک با مهندسی معکوس و انتقال این تجهیز به کارگاه، پس از دمونتاژ همه اجزا و بررسی قسمت‌های فرسوده با ابتکار و طراحی دوباره، بدنه و چرخ دنده‌ها و سیستم‌های محرک با استفاده از تجهیزات موجود در انبار بازسازی و به شناور منتقل و نصب شد.

اسدروز تصریح کرد: با تعمیر این تجهیز، صرفه‌جویی اقتصادی ۵ میلیارد ریالی حاصل شده است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر