/
۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶

اولین پالایشگاه تولید نفت‌کوره کم‌گوگرد ایران آماده بهره‌برداری شد

مدیرعامل یک هلدینگ دانش‌بنیان ایرانی از ساخت و بهره‌برداری اولین پالایشگاه تولید نفت‌کوره کم‌گوگرد ایران در آینده ای نزدیک خبر داد و اعلام کرد: با بهره برداری این پالایشگاه در فاز اول 500 هزار تن سوخت کم گوگرد کشتی‌ها و نفتکش‌های ایرانی تامین خواهد شد.
کد خبر : ۲۴۸۵۲

نبض نفت - جلیل سبحانی با اشاره به بهره برداری از فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید با هدف تولید محصول مهم «پلی بوتادین رابر» و تامین نیاز صنایع پائین دستی تولیدکننده لاستیک و تایر در کشور، گفت: با بهره برداری از این طرح پتروشیمی کشور از واردات محصول «پلی بوتادین رابر» بی نیاز شد و حتی امکان صادرات این محصول خاص پلیمری فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی، تامین قطعات، تجهیزات و مواد شیمیایی ایران با اعلام اینکه فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید از ظرفیت تولید سالانه ۵۵ هزار تن ماده اولیه لاستیک و تایر (پلی بوتادین رابر)، ۲۰ هزار تن لاتکس، ۵ هزار تن اس.‌تی.‌پی و ۱۸ هزار تن وی.‌بی‌.آر گرید اچ.‌آی.‌پی.‌اس برخوردار است، اظهار داشت: این طرح پتروشیمی با سرمایه گذاری 100 درصدی بخش خصوصی بدون برداشت یک رسال از اعتبارات و تسهیلات دولتی با دانش فنی کاملا ایرانی و بومی طراحی، ساخت و بهره برداری رسیده است.

وی با اشاره به اینکه محصولات این طرح برای سه ماه آینده پیش‌فروش شده است، افزود: همه کارخانه‌های لاستیک ‌سازی کشور با افتتاح این طرح به‌طور کامل با محصول باکیفیت و بهترین قیمت پوشش داده می‌شوند.

این مقام مسئول  در ادامه با اعلام اینکه فعالیت های این شرکت دانش بنیان صرفا طراحی و تولید انواع کاتالیست های پرمصرف و یا دانش فنی تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری در کشور نیست، ادامه داد:  تاکنون 9 قرارداد کاتالیستی با شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به تولید رسیده و آماده تحویل به مجموعه پالایشگاهی و پتروشیمی کشور بوده و کاتالیست‌های اتیلن اکساید، پلیمری، بنزین‌سازی و گازوئیل‌سازی از جمله آنهاست.

سبحانی از تولیدی شدن واحد ۱۰ هزارتنی کک سوزنی به‌منظور رفع مشکل اصلی صنعت فولاد تا پایان تابستان با همکاری صندوق بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت خبر داد و یادآور شد: سال آینده واحد ۴۰ هزارتنی هگزان، ۱۰ هزار تنی پنتان و ۷ هزار تنی هپتان برای واحدهای پلیمری به بهره‌برداری می‌رسد که تمامی این امور با دانش ایرانی انجام می‌شود.

رئیس هیات‌مدیره هلدینگ دانش‌بنیان ایرانی HNT  با اشاره به اینکه این مجموعه از دو سال پیش کار روی سوخت کم گوگرد برای کشتی‌ها را با همکاری صندوق بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت آغاز کرده و به دانش فنی آن دست یافته است، تصریح کرد: این واحد با ظرفیت سالانه ۵۰۰ هزار تن در بوشهر برقرار شده است که امیدواریم امسال به پایان برسد. این واحد قابلیت افزایش تولید تا یک میلیون تن در سال را نیز دارد و نیاز کامل کشور را پوشش خواهد داد.

وی همچنین از راه‌اندازی واحد ۴۰ هزارتنی هگزان، ۱۰ هزار تنی پنتان و ۷ هزار تنی هپتان برای پتروشیمی‌های کشور با دانش ایرانی در سال آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: به زودی کشور هم از واردات این سه محصول کمیاب و ارزشمند پتروشیمی هم خودکفا خواهد شد.

منبع: ایلنا


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر