/
۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳

کاهش خسارت سیل با احداث استخرهای تاخیری در حاشیه رودخانه‌ها

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات آب گفت: احداث استخرهای تاخیری در کنار رودخانه‌هایی که از درون و یا کنار شهرها می‌گذرد از راهکارهای موثر برای کاهش خسارات ناشی از سیلاب است.
کد خبر : ۲۴۸۵۵

- نبض نفت  «شروین فقیهی راد» روز چهارشنبه افزود: استخرهای تاخیری سازه‌هایی هستند که در کنار رودخانه‌ها احداث شده و به هنگام وقوع سیل، سیلاب‌ها را به داخل آن هدایت می کنند تا از شدت آن کاسته شده و پس از فروکش کردن سیلاب، جریان آب به رودخانه باز گردانده شده و بدین ترتیب از خسارت‌های سیل به شدت جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: استخرهای تاخیری(حوضچه آرامش) دارای عمق زیاد است و به راحتی می تواند حجم زیاد سیلاب ها را کنترل کرده و نیز سرعت آن را به حداقل ممکن کاهش دهد.

عضوهیات علمی موسسه تحقیقات آب خاطر نشان ساخت: استخرهای تاخیری در کشور ژاپن مورد استفاده قرار گرفته و عملکرد موفقی در کنترل و کاهش خسارت های سنگین ناشی از جریان سیل داشته است.

فقیهی راد گفت: اکنون هیچکدام از رودخانه‌های کشورمان دارای چنین سازه‌ای نیست ولی می‌توان با احداث آنها حداقل در رودخانه‌هایی که از درون شهرها و یا نزدیکی آنها می‌گذرد خسارت ناشی از سیلاب را به حداقل ممکن کاهش داد.

وی درباره تاثیرلایروبی رودخانه‌ها در جلوگیری از سیلاب معتقد است: لایروبی به تنهایی تاثیری برای کاهش سیلاب ندارد گرچه می‌تواند دررودخانه‌های درون شهری راهکاری برای پاک کردن مسیر این رودخانه‌ها از زباله‌ها و نخاله‌هایی باشد که یا انسان‌ها ریخته اند یا از سیلاب‌های گذشته باقی مانده اند.

این استاد دانشگاه شهید عباسپور گفت: رودخانه علاوه بر اینکه در آبراه خود حرکت می‌کند، ‌ در زمان وقوع سیلاب، در دشت‌ها نیز حرکت می‌کند، بنابراین لایروبی تنهادر آبراهه اصلی، تاثیر چندانی روی کاهش سیل ندارد و شاید ۱۰درصد تاثیر گذار باشد. بیشترین تاثیر در سیلاب دشت است.

فقیهی راد ادامه داد: اگر لایروبی به معنای رفع گرفتگی در رودخانه‌های داخل شهر باشد موثر است. همانگونه که بعد از سیل پارسال از سازه‌هایی که پیشتر طراحی و ساخته شده بود در رودخانه قزل اوزن بازدیدی به عمل آمد که منجر به توصیه هایی شد مانند اینکه اعلام شد باید در محدود شهر ماهنشان لایروبیصورت گیرد که اینگونه لایروبی‌ها موثر است.

عضوهیات علمی موسسه تحقیقات آب افزود: اینکه فکرکنیم همه رودخانه‌ها با لایروبی معضل سیلاب آنها حل می‌شود تفکر درستی نیست،  لایروبی یک اقدامی در راستای سایر اقدام ها است که می تواند موثر واقع شود.

روش‌های گذشته جوابگو نیست

 فقیهی راد گفت: یکی از اثرات تغییرات آب و هوایی که در جهان و کشورمان اتفاق افتاده آن است که تعداد رخدادهای سیل و خشکسالی زیاد شده و بر این اساس اکنون رودخانه‌های کشور با حالت‌های متوسط و طبیعی حرکت نمی کنند و باید نحوه طراحی‌ها با این شرایط جدید منطبق شود.

وی ادامه داد: اکنون و با وجود این تغییرات دیگر شرایط گذشته جوابگو نیست، باید ارزیابی‌های مجدد صورت گیرد و باید بررسی کرد که برای منطبق شدن با تغییرات آب و هوایی چه کارهایی می‌توان انجام داد.

 منبع: ایرنا


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر