/
۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳

افزایش 4 برابری صادرات گازوئیل ایران

صادرات گازوئیل ایران در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۹۵ هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به سه ماهه نخست امسال حدود ۴ برابر افزایش داشته است.
کد خبر : ۲۴۹۱۸


به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز، آمار‌های صنعتی نشان می‌دهد ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا، گازوئیل تولیدی خود را از طریق همسایگانش به فروش می‌رساند.

فرآورده‌های نفتی ایران نظیر نفت خام هدف تحریم دولت آمریکا قرار دارد، اما دولت ایران در ماه‌های اخیر صادرات گازوئیل به برخی کشور‌های همسایه از جمله عراق و سوریه را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

آمار‌های مؤسسه مشورتی اف جی‌ای نشان می‌دهد، صادرات گازوئیل ایران در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۹ به حدود ۹۵ هزار بشکه در روز رسیده است که بیش از ۸۰ درصد نسبت به سه ماهه قبلی و حدود ۴ برابر نسبت به سه ماهه نخست سال افزایش نشان می‌دهد.

این آمار‌ها بر پایه برآورد‌های انجام شده از گازوئیل صادراتی ایران از طریق دریا و زمین به کشور‌هایی همچون عراق، افغانستان، پاکستان و سوریه تهیه شده است.

بر خلاف نفت خام که مصرف کننده نهایی یک پالایشگاه است، فراورده‌هایی نظیر گازوئیل می‌توانند راه خود را به سمت هزاران مصرف کننده صنعتی و شهری خرد پیدا کنند و همین مسئله ردیابی این محموله‌ها را دشوار می‌سازد.

به دلیل وضع تحریم‌های دولت ترامپ، صادرات نفت ایران به میزان ۸۰ درصد کاهش یافته است. یک سند تجاری نشان می‌دهد که یک شرکت مستقر در بغداد در اواخر ماه سپتامبر ۱۵۰ هزار تن بنزین تولیدی ایران را برای تحویل در شهر بندری بانیاس سوریه سفارش داده است. در این سند، بانک کامرشال بانک سوریه به عنوان بانک خریدار و بانک صادرات ایران به عنوان بانک فروشنده معرفی شده است. خزانه داری آمریکا در سال ۲۰۱۸ بانک صادرات ایران را به بهانه همکاری در فعالیت‌های منطقه‌ای ایران تحریم کرده است. کامرشال بانک سوریه هم به دلیل همکاری با بانک‌های ایرانی تحت تحریم دولت آمریکا قرار دارد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر