/
۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰

رکورد نیروگاه‌ها، صنایع و منازل مسکونی در مصرف گاز

به گفته رییس کمیته صادرات سندیکای برق ایران نیروگاه‌های سوخت فسیلی سهم ۳۰ درصدی در آلودگی هوا دارند.
کد خبر : ۲۵۱۱۹
نبض نفت- پیام باقری رییس کمیته صادرات سندیکای برق ایران با اشاره به مصرف گاز در کشور اظهار کرد: طی روزهای اخیر شاهد رکورد زنی در مصرف گاز در کشور بودیم و عمده این مصارف مربوط به بخش‌های صنعتی، خانگی و نیروگاه‌های پایه گاز سوز است.

رییس کمیته صادرات سندیکای برق ایران تصریح کرد: به دلیل اینکه بسیاری از نیروگاه‌های برق در کشور قابلیت استفاده از سوخت‌های جایگزین مانند گازوئیل و مازوت به جای گاز را دارند، در صورت کمبود گاز در شبکه اولین بخش که با محدودیت گاز مواجه می‌شود بخش صنعت و نیروگاه‌هایی است.

باقری با بیان اینکه کمبود گاز در فصل زمستان تاثیری بر کاهش تولید برق ندارد، بیان کرد: در فصل زمستان به دلیل کاهش مصرف برق، بسیاری از نیروگاه ها برای تعمیر و اورهال کردن از مدار خارج می‌شوند و به دلیل کم باری تولید برق در فصل زمستان و اختلاف ۲۰ هزار مگاواتی مصرف برق در فصل تابستان و زمستان کمبود توزیع گاز تاثیری بر تولید برق ندارد.

وی ادامه داد: تعادل خوبی در خصوص مصرف گاز در نیروگاه‌ها وجود دارد به طوری که در زمان پیک مصرف برق در تابستان به دلیل گرما میزان مصرف گاز کاهش خواهد یافت و از سوی دیگر در فصل زمستان با عبور از پیک مصرف نیاز کشور برای تولید برق کاهش می‌یابد.

رییس کمیته صادرات سندیکای برق ایران ابراز کرد: میزان صادرات برق کشور عدد قابل توجهی نیست و در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن ۱۵۰۰ مگاوات برق صادر می‌شود که در مقابل تولید ما رقم بالایی نیست و برای پوشش تقاضای صادراتی به طور معمول با مشکلی روبرو نخواهیم بود.

باقری گفت: گاز جز سوخت‌های فسیلی است که حداقل آلایندگی را دارد؛ وقتی نیروگاهی به دلیل کمبود گاز مجبور به استفاده از سوخت‌های جایگزین مانند مازوت و گازوئیل است آلایندگی بیشتر می‌شود به طوری که ما جز ۱۰ کشور آلاینده جهان محسوب می‌شویم و ۳۰ درصد این آلودگی  مربوط به نیروگاه‌های سوخت فسیلی است.
منبع: میزان
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر