/
۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲

صادرات گاز نمی‌تواند جایگزین کسری بودجه شود

صادقی گفت: حدود ۸۰ درصد از گاز، صرف استفاده داخلی و ما‌بقی آن به کشور‌های دیگر صادر می‌شود و دریافتی‌های حاصل از صادرات گاز نمی‌تواند به بودجه کمک چندانی کند.
کد خبر : ۲۵۱۳۳

نبض نفت- محمدعلی صادقی کارشناس اقتصادی، در خصوص صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه گفت: حجم عرضه گاز به کشور‌های همسایه از طریق ایستگاه‌های گازی عسلویه افزایش پیدا کرده است؛ ایران در ۲۰ یا ۲۵ سال گذشته، گاز خود را ابتدا به ترکیه و بعد از آن به عراق صادر کرده است. اما در حال حاضر ایران گاز ال‌پی‌جی را هم به نیروگاه‌های ارمنستان صادر می‌کند.

او در ادامه افزود: بخش عمده‌ای از گاز کشور یعنی حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد آن صرف استفاده داخلی برای مصرف خانگی، حمل‌و‌نقل و صنایع می‌شود، این در حالی است که همچنان بخش‌هایی از ایران گازرسانی نشده‌اند، مثل مناطقی از سیستان و بلوچستان  که باید از این سوخت بهره‌مند شوند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: یکی از برنامه‌های صادراتی گاز ایران، ارسال گاز به پاکستان بوده است که به‌خاطر تحریم‌ها و شرایط سخت اقتصادی، امکان تأمین مالی برای گازرسانی به پاکستان از بین رفته است.

صادرات گاز ایران به کشور‌های همسایه

صادقی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر ایران به چه کشور‌هایی می‌تواند گاز صادر کند،گفت: با توجه به اینکه ایران در منطقه گاز خیز قرار دارد و اکثر کشور‌های اطراف آن نیز از نعمت گاز برخوردار هستند، در حال حاضر گاز ایران به کشور‌هایی مثل عراق، ترکیه و بخش جنوبی آذربایجان صادر می‌شود. علاوه بر این کشور‌ها، پاکستان مقصد بعدی برای گازرسانی است که از طریق خط لوله ۷ گاز به طرف سیستان و بلوچستان منتقل می‌شود. اگر این خطوط روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب صادرات داشته باشند، می‌توانند بخشی از حجم عرضه مازاد را جبران کنند.

این کارشناس افزود: همچنین ایران می‌تواند گاز ال‌ان‌جی یا همان گاز فشرده یا حتی ثابت را از طریق حمل‌و‌نقل دریایی به مقاصدی مثل ژاپن و کره نیز ارسال کند.

این کارشناس در پایان در پاسخ به این ادعا که صادرات گاز می‎‌تواند پاسخگوی کسری بودجه کشور باشد، گفت: دریافتی‌های حاصل از صادرات گاز شاید نزدیک به ۴ یا ۵ میلیارد دلار باشد که این مبلغ نمی‌تواند به بودجه کمک چندانی کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر