/
۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۴

افزایش ۴.۵ برابری صادرات نفت روسیه به ترکیه پس از تحریم ایران

صادرات نفت روسیه در سال گذشته به دلیل تحریم برخی کشورها از سوی آمریکا رشد چشم گیری را تجربه کرده است به طور مثال صادرات نفت این کشور به ترکیه در ۱۱ ماه سال ۲۰۱۹، به دلیل آغاز خرید مراکز پالایش نفت آنکارا از مسکو پس از تحریم نفتی آمریکا علیه ایران ۴.۵ برابر افزایش یافته است.
کد خبر : ۲۵۱۵۲

نبض نفت- وزارت توسعه اقتصادی روسیه در گزارشی در خصوص درآمد روسیه در این حوزه اعلام کرد: محدودیت‌های اعمال شده از سوی آمریکا در مورد برخی کشورها از جمله ایران و ونزوئلا بطور غیرمستقیم موجب افزایش صادرات نفت از روسیه شد. 

تحریم نفتی ونزوئلا نیز از سوی آمریکا سبب افزایش صادرات نفت روسیه شده است. 

در همین حال بانک مرکزی روسیه در گزارشی اعلام کرد که روسیه بر اثر صادرات نفت خام در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۱۲۱.۶ میلیارد دلار درآمد کسب کرد.

پنج درصد نفت روسیه سال گذشته به آمریکا و ترکیه صادر شده است.  

 گفتنی است روسیه بخش عمده نفت خود را به صورت خام و بخشی از آن را نیز به صورت فرآورده‌های نفتی صادر می‌کند.

روسیه روزانه بیش از ۱۱ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند که بیش از نیمی از آن صادر می‌شود.

 این کشور و برخی کشورهای غیراوپکی با اوپک توافقی را در قالب اوپک پلاس از آغاز سال ۲۰۱۷  برای کاهش تولید نفت در سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز اجرا می کنند.

این توافق تابستان گذشته تا ماه مارس سال ۲۰۲۰ تمدید شد و بر اساس آن تولیدکنندگان نفت در قالب اوپک پلاس روزانه ۱.۷ میلیون بشکه تولید نفت خود را نسبت به ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ کاهش می دهند.

الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه به تازگی با بیان اینکه توافق اوپک پلاس ابدی نیست بر لزوم افزایش تولید نفت روسیه تاکید و اعلام کرد: روسیه چاره ای ندارد جز اینکه به منظور حفظ سهم خود در بازار جهانی نفت و تضمین سود شرکت های نفتی خود به تدریج از توافق خارج شود.

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر