/
۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱

تاثیرات ویروس کرونا بر اقتصاد چین

شیوع ویروس کشنده کرونا در چین با تآثیر بر گردشگری، بازار سهام و قیمت نفت به اقتصاد این کشور ضربه می زند.
کد خبر : ۲۵۱۸۶

 

 به گزارش نبض نفت به نقل از راشاتودی، ویروس جدید کشنده کرونا در چین و خارج از آن منتشر شده و صدها نفر را مبتلا کرده است. شیوع این ویروس در آستانه سال نوی چینی بر اقتصاد این کشور تاثیر گذاشته است.

با افزایش تعداد مرگ و میر و افراد مبتلا، چین شهرهای استان هبئی از جمله ووهان را که بیماری از آن آغاز شده بسته است.

 این ویروس برنامه‌های هزاران چینی را درست قبل از یکی از بزرگترین تعطیلات ملی این کشور -  سال نوی چینی یا فستیوال بهار- که در روز جمعه آغاز شد مختل کرده است. این یکی از شلوغ ترین دوره های سفر در چین است چون چینی ها معمولاً سال نو را در کنار خانواده سپری می کنند و مسلماً شلوغ ترین فصل خرید نیز هست.

 کاهش گردشگری

 با توقف حمل و نقل به شهر هایی که ویروس در آن شایع شده، خط آهن دولتی چین اعلام کرد مسافران می توانند از بیست و چهارم ژانویه بلیط های خود را پس دهند. هواپیمایی ملی چین هم اعلام کرد پروازهای ورودی و خروجی به شهر ووهان  لغو شده است و مسافران چینی که بلیط رزرو کرده بودند می توانند پول خود را پس بگیرند.

در این بین، مردم از گردهمایی های بزرگ منع شده اند تا جلوی خطر شیوع بیماری گرفته شود. پکن در روز پنجشنبه رویدادهای بزرگ عمومی را مثل نمایشگاه‌های سال نو لغو کرد.  شانگهای هم که به مرکز شیوع بیماری نزدیک است،برخی از فعالیت هایی را که برای فصل تعطیلات برنامه‌ریزی کرده بود لغو کرد و اعلام کرد برخی جاذبه های گردشگری از جمله پارک ها و موزه های اصلی بسته خواهند بود.

 صنعت گردشگری داخلی چین هم خود را برای مقابله با این بیماری آماده می کند. یکی از بزرگترین آژانس های آنلاین چین به عنوان trip.com  به مشتریان اعلام کرده رزرو هتل ها و بلیط های جاذبه های گردشگری در ووهان را رایگان لغو خواهد کرد. آژانس های گردشگری مثل علی بابا هم همین اقدامات را در پیش گرفته اند.

رکود بازارهای سهام و کالا

 شیوع ویروس در زمان اتفاق افتاده که سرمایه‌گذاران هنوز هم تحت تاثیر جنگ های تجاری چین و آمریکا هستند و باعث سقوط بازار سهام آسیا شده است. بجز شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ که در روز جمعه افزایش داشت، بازارهای سهام آسیا 3.8 درصد کاهش داشتند که بیشترین افت هفتگی از نوامبر 2019 بود.

 بازار بورس شانگهای در روز جمعه به خاطر تعطیلات عمومی تعطیل بود و روز پنجشنبه را با افت 3.17 درصدی در یک هفته به پایان رساند.

 این ویروس بر بازارهای نفت هم تاثیر گذاشته است. قیمت نفت دو شاخص جهانی برنت و وست تگزاس اینترمدیت این هفته کاهش داشت. چین یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت خام است و تقاضای نفت در آن بسیار بیشتر از آمریکاست. شرکت خدمات مالی گلدمن ساکس هشدار داده این بیماری تقاضای نفت را 260 هزار بشکه در روز کاهش می دهد و قیمت آن را 3 دلار در هر بشکه پایین می آورد.

آیا این ویروس می تواند مانند سارس کشنده باشد؟

 ویروس جدید کرونا بسیار کمتر از ویروس مشابهی که در اوایل دهه 2000 در چین شایعه شد و به آن سارس می گفتند کشنده است. ولی نگرانی‌هایی در مورد شباهت های این ویروس در انتقال بیماری وجود دارد که ممکن است بدتر باشد چون چین امروزه زیرساخت‌های حمل و نقلی بهتری به سایر کشورها دارد.

پال تودور، سرمایه گذار میلیارد در مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت:اگر به آنچه در 2030 اتفاق افتاد نگاهی بیندازیم، تولید ناخالص داخلی در چین 0.5 تتا 2 درصد کاهش یافت و بازارهای سهام سقوط کردند.

 ولی دیگران فکر می کنند هنوز زود است در مورد تاثیرات بزرگ این ویروس صحبت شود. سازمان بهداشت جهانی اخیراً سرمایه‌گذاران را آرام کرده که هنوز شرایط اضطراری در جهان اعلام نشده است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر