/
۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴

بریتیش پترولیوم از میدان نفتی کرکوک عراق پس از پایان قرارداد خارج شد

بریتیش پترولیوم پس از به پایان رسیدن مهلت قرارداد اکتشافی ۱۰۰ میلیون دلاری خود، از میدان نفتی کرکوک عراق بیرون آمد.
کد خبر : ۲۵۱۹۵
به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز، بریتیش پترولیوم پس از به پایان رسیدن مهلت قرارداد اکتشافی 100 میلیون دلاری آن، از میدان نفتی کرکوک عراق بیرون آمد. عدم عقد قرارداد جدید توسعه ای با این شرکت بزرگ نفتی، ضربه دیگری به امید های عراق برای افزایش تولید نفت آن بود.

 این اقدام در شرایطی صورت گرفت  که شرکت‌های انرژی غربی در حال بررسی عملیات‌های خود در عراق در بحبوحه ناآرامی های سیاسی به دنبال ماه ها اعتراضات ضد دولتی و افزایش درگیری ها بین آمریکا و ایران در این کشور هستند.

 به گفته منابع آگاه، بریتیش پترولیوم در ماه دسامبر به مقامات عراق اعلام کرده بود که در حال خارج کردن کارکنانش از میدان نفتی شمال این کشور پس از انقضای قرارداد 2013 در پایان 2019 است.

 یک مقام ارشد در شرکت نفت شمال عراق که بر عملیات های کرکوک نظارت دارد خروج بریتیش پترولیوم را تایید کرد.

 وی اضافه کرد:« واضح هست که نتایج مطالعات نتوانسته بریتیش پترولیوم را برای تمدید فعالیتهایش تشویق کند».

 بریتیش پترولیوم اطمینان داد که مطالعات و کارهای میدانی را تکمیل کرده و توصیه های خود را برای توسعه این میدان نفتی در اختیار شرکت نفت شمال عراق قرار داده است. این شرکت مستقر در لندن هیچ اظهار نظری در مورد انتقال کارکنانش نکرد.

 این شرکت اعلام کرد:«  در 2013 قراردادی با شرکت نفت شمال متعلق به وزارت نفت عراق برای حمایت از مطالعات در مورد فعالیت های میدانی در کرکوک امضا شد.  مطالعات میدانی و توصیه ها طبق برنامه در دسامبر 2019 پایان یافت».

 عراق امیدوار بود بریتیش پترولیوم به سه برابر شدن تولید نفت از این میدان و رساندن آن به یک میلیون بشکه در روز کمک کند  یعنی بیش از یک پنجم تولید فعلی عراق و یک درصد تولید جهانی.

 کرکوک محل تولد صنعت نفت عراق است. نفت در این منطقه در 1927 کشف شد. بریتیش پترولیوم و وزارت نفت عراق در 2013 قراردادی برای مطالعه در مورد توسعه این میدان نفتی با هزینه 100 میلیون دلار امضا کردند.

 به گفته بریتیش پترولیوم، تخمین زده می شود میدان نفتی کرکوک حاوی 9 میلیارد بشکه نفت باشد.

بیشتر نفت خام عراق از مناطق جنوب تولید می شود که تحت کنترل دولت مرکزی بغداد هستند. دولت منطقه‌ای کردستان حدود 300 هزار بشکه نفت خام در روز از شمال عراق از طریق یک خط لوله در عرض ترکیه صادر می کند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر