/
۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴

تعمیر و راه‌اندازی کمپرسور انتقال گاز در شرکت نفت فلات قاره ایران

با تلاش گروه تعمیراتی و کارشناسان سکوی نوروز شرکت نفت فلات قاره ایران، کمپرسور انتقال گاز سکوی نوروز 2 تعمیر اساسی و راه‌اندازی شد.
کد خبر : ۲۵۲۰۷
به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، این کمپرسور با عنوان  THERMODYN ساخت شرکت جنرال الکتریک است که چندین سال قبل بر روی سکوی نوروز 2 نصب شده بود و به دلیل کارکرد طولانی‌مدت نیاز به تعمیر اساسی داشت. بنابراین یک گروه تعمیراتی متعهد و کاردان از واحدهای تعمیرات مکانیک، ابزار دقیق، برق و ... شکل گرفت.

سرپرست اجرای پروژه در این زمینه گفت: کمپرسور گاز در کارخانجات نفتی وظیفه افزایش فشار گاز برای مصارف مختلف (‌مانند تامین فشار گاز مورد نیاز توربین‌های مولد برق، تزریق گاز به چاه جهت استحصال بهینه نفت از میادین و ...‌) یا انتقال گاز به کارخانجات دیگر را بر عهده دارد. کمپرسور گاز سکوی بهره‌‌برداری نوروز 2 وظیفه افزایش فشار گاز تا نزدیک به 40 بار جهت صادرات گاز به سکوی ابوذر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهندس برزگر افزود: این کمپرسور از زمان نصب و راه‌اندازی تاکنون با وجود از کار افتادن سیستم‌های نشت‌بندی گاز و دامنه ارتعاش نسبتا بالای روتور به دلیل نیازهای عملیاتی و محدودیت‌های موجود هیچگاه تعمیر نشده بود.

وی در توضیح این پروژه گفت: عملیات اجرایی با باز نمودن، ترمیم قطعات معیوب و تعویض نشت‌بندهای کمپرسور آغاز شد ولی با مشاهده رسوبات به‌جا مانده از سال‌ها نشتی گاز و مایع به درون پوسته کمپرسور تصمیم بر آن شد که کلیه قطعات دوار و ثابت (یا همان باندل) از محل خود خارج و در کارگاه سکو به دقت باز، تمیزکاری و بررسی شوند که این مهم به همت کارکنان زحمتکش واحد مکانیک انجام و پس از تعمیر و بعضا تعویض قطعات فرسوده کلیه اجزای کمپرسور با دقت و مطابق با استانداردهای سازنده در پوسته کمپرسور نصب شد.

وی افزود: با انجام این عملیات علاوه بر رفع نشتی گاز به بیرون از کمپرسور میزان دامنه ارتعاشات یاتاقانهای کمپرسور گاز نزدیک به 30 درصد کاهش یافته و در محدوده مجاز قرار گرفته است. نکته مهم اینکه از هنگام راه‌اندازی این کمپرسور گاز همواره دامنه ارتعاش بالاتر از محدوده مجاز بوده که با انجام تعمیرات صورت گرفته این مشکل به صورت کلی برطرف شده است.

وی با بیان اینکه دومین بخش پروژه مربوط به گروه ابزار دقیق شامل طراحی، ساخت و راه‌اندازی مسیر گاز خشک جهت مصرف در سیستم نشت‌بندهای کمپرسور گاز است، گفت: نشت‌بندهای این نوع کمپرسورها برای نشت‌بندی از گاز متراکم شده خود استفاده می‌کند که با توجه به ماهیت گاز میدان نوروز و ادوات پایین‌دستی کمپرسور عمدتا گاز ورودی به سیستم نشت‌بند کمپرسور همراه با مایعات همراه نفت بوده که باعث از کار افتادن سیستم نشت بند می‌شد. بنابراین تصمیم بر این شد که یک خط گاز مجزا که دارای کیفیت مناسب از لحاظ مایعات و ذرات همراه است (گاز خشک صادراتی سکو) استفاده شود که بدین منظور نیاز به طراحی و ساخت مسیر جدید به همراه نصب ادوات ابزار دقیقی مختلف مانند کنترل‌ولو و برنامه‌نویسی آن در سیستم DCS و همچنین باز و بسته نمودن سنسورها و ادوات ابزار دقیق به همراه کالیبره نمودن آنها در محل بود که این مهم توسط همکاران پرتلاش واحد ابزار دقیق سکو انجام شد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر