/
۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲

احتمال کاهش بیشتر تولید اوپک برای دفع تاثیر ویروس چینی

اعضای اوپک در حال بررسی کاهش بیشتر تولید نفت یا تمدید مدت اجرای پیمان فعلی در واکنش به افت شدیدی هستند که قیمتهای نفت به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا در چین پیدا کرده‌اند.
کد خبر : ۲۵۲۹۱

 به گزارش نبض نفت به نقل از پلاتس، منابع آگاه در اوپک که مایل نبودند نامشان فاش شود به "اس اند پی گلوبال پلاتس" اظهار کردند که دو هفته آینده نه تنها برای بازار نفت بلکه برای اقتصاد جهانی بسیار مهم و حساس خواهد بود.

در حال حاضر مذاکراتی در میان وزیران گروه اوپک پلاس برای رصد دقیق اوضاع و آمادگی برای انجام اقدام ضروری در جریان است.

این اظهارات در حالی مطرح شده که شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی روز دوشنبه به منظور آرام کردن بازار که از تاثیر اقتصادی این ویروس به وحشت افتاده و در نتیجه قیمتها را به پایین ۵۹ دلار رساند، در بیانیه ای اعلام کرد کشورش از توانایی و انعطاف پذیری برخوردار است تا با انجام اقدامات لازم برای حمایت از ثبات بازار نفت، به هر گونه تحولی واکنش نشان دهد.

وی گفت: کشورش به دقت تحولات بازار نفت را که ناشی از انتظارات منفی درباره تاثیر اپیدمی ویروس کرونا بر اقتصاد چین و جهان است، به دقت زیرنظر دارد. تاثیر این ویروس روی بازارهای جهانی از جمله نفت و کالاهای دیگر ناشی از عوامل روانی و انتظارات بی نهایت منفی است که برخی از فعالان بازار با وجود تاثیر محدود این اپیدمی روی تقاضای جهانی برای نفت پیدا کرده اند.

طبق آمار رسمی، چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است در سال ۲۰۱۹ به طور میانگین ۱۰.۱۶ میلیون بشکه در روز نفت وارد کرد. مقامات چینی شهرها را برای مهار شیوع اپیدمی جدید که به کشورهایی نظیر آمریکا و کانادا رسیده است، قرنطینه کرده اند.

در حال حاضر دورنمای تقاضای چین برای نفت تحت بازبینی قرار دارد و ممکن است در هفته های آینده تغییراتی پیدا کند.

اوپک و متحدانش در قالب گروه اوپک پلاس در حال حاضر سرگرم اجرای دور جدید کاهش تولید به میزان ۱.۷ میلیون بشکه در روز تا مارس هستند تا با مازاد عرضه مقابله کنند. عربستان سعودی همان طور که وعده داده بود تولیدش را ۴۰۰ هزار بشکه در روز دیگر بیشتر از سقف تولید تعیین شده برای سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ کاهش دهد، در ژانویه و فوریه تولید نفت خود را در ۹.۷۴۴ میلیون بشکه در روز نگه خواهد داشت.

امارات متحده عربی که سومین تولیدکننده بزرگ اوپک است خواستار احتیاط در پیش بینیهایی شد که درباره تاثیر این اپیدمی روی تقاضای جهانی برای نفت مطرح شده اند. سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی در بیانیه ای اظهار کرد مهم است که در پیش بینیهای مربوط به کاهش بیشتر تقاضا برای نفت به دلیل شیوع اپیدمی در چین اغراق نشود و بازار تحت تاثیر برخی از معامله گران، بر مبنای عوامل روانی به تحولات اخیر واکنش بیش از حدی نشان داده است.

نشست بعدی اوپک در مارس برگزار می شود و در این دیدار کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در گروه اوپک پلاس به بررسی شرایط بازار می پردازند و در صورت ضرورت درباره همه گزینه ها برای حفظ توازن بازار مذاکره خواهند کرد. وزیر انرژی امارات متحده عربی گفت: ما مطمئن هستیم که همه کشورهای عضو تصمیمات معقولانه ای خواهند کرد تا نتیجه تلاشهای سالهای اخیر برای حفظ توازن عرضه و تقاضا حفظ شود.

بر اساس گزارش پلاتس، محمد ارکاب، وزیر انرژی الجزایر و رییس فعلی اوپک به منظور فرونشاندن التهاب بازار اظهار کرد که تاثیر این اپیدمی روی تقاضای جهانی برای نفت اندک است به خصوص که نشانه های اولیه حاکی از این بوده که این ویروس نسبت به اپیدمی سارس در سال ۲۰۰۳ شیوع کمتری خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: الجزایر آماده است تا همه اقدامات ضروری را برای تضمین ثبات بازار با همکاری سایر اعضای اوپک و کشورهای غیراوپکی که بیانیه همکاری را امضا کرده اند، انجام دهد.

طبق نظرسنجی اوپک که توسط پلاتس انجام شده است، تولید نفت اوپک در دسامبر ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده است. ۱۰ عضو اوپک که در پیمان کاهش تولید مشارکت دارند، در دسامبر ۲۵.۰۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید کردند که پایین سقف تولید جدید ۲۵.۱۵ میلیون بشکه در روز بود. ایران، لیبی و ونزوئلا هم از مشارکت در این پیمان معاف هستند.

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر