/
۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷

پیش بینی مصرف روزانه ۹۶ میلیون لیتر بنزین سال آینده واقع بینانه نیست

طبق بررسی‌های انجام شده در مرکز پژوهشهای مجلس، یکی از مواردی که نیاز به اصلاحات آن در بودجه سال آینده دیده می‌شود، بند الف تبصره ۱۴ است.
کد خبر : ۲۵۳۰۰

نبض نفت - بررسیهای انجام شده نشان می‌دهد که نکاتی مربوط به تبصره 14 بند الف لایحه بودجه 99 وجود دارد که نیاز به برخی اصلاحات دارد.

جدول مربوط به منابع درآمدی حاصل از فروش منابع نفت (داخلی و صادراتی) در بند الف تبصره 14 بودجه  به شرح زیر است:


پیش بینی مصرف روزانه ۹۶ میلیون لیتر بنزین سال آینده واقع بینانه نیست

لازم به ذکر است که تنها یکی از اصلاحات پیشنهادی مربوط به منابع در نظر گرفته شده از سوی مرکز پژوهشهای مجلس، مربوط به ردیف اول بند الف تبصره 14 درموضوع منابع حاصل از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی که برابر 7707میلیارد ریال در نظر گرفته شده است، می‌باشد.  براساس بررسیهای صورت گرفته در مرکز پژوهشهای مجلس، در محاسبات انجام شده مصرف بنزین روزانه در کشور 96 میلیون لیتر در روزانه محاسبه شده است، این در حالی است که این رقم مربوط به مصرف در سال 1398 بوده که باتوجه به افزایش قیمت بنزین و تجربه کاهش مصرف آن در پی افزایش قیمتها در سال 1386، به مرحله عمل رسیدن این رقم در حاله‌ای از ابهام است.

لازم به ذکر است، با توجه به مصرف روزانه 80 میلیون لیتر در شرایط فعلی، با در نظر گرفتن رشد سالانه 10 درصد و افزایش سهمیه‌ها از جانب دولت پیش‌بینی می‌شود که مصرف روزانه بنزین حداکثر به 92 میلیون لیتر در روز برسد که با مفروضات در نظر گرفته شده در ردیف اول بند الف تبصره 14 در تضاد است.

جدول مفروضات در نظر گرفته شده در ردیف اول جدول منابع درآمد داخلی فروش فرآورده‌های نفتی به شرح زیر است:


پیش بینی مصرف روزانه ۹۶ میلیون لیتر بنزین سال آینده واقع بینانه نیست

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر