/
۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸

نیروگاه‌ها و درصد تولید گاز

روزانه بیش از ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز در کشور تولید می‌شود که از این مقدار صرفا ۱۰ درصد به تولید برق و نیروگاه‌ها اختصاص می‌یابد.
کد خبر : ۲۵۳۲۰
نبض نفت - آقای غلامعلی رخشانی مهر درباره کاهش مصرف سوخت اعم از گاز و برق افزود: بخش عمده گاز تولیدی در کشور به مصارف خانگی اختصاص پیدا می‌کند، بنابراین در روز‌های سرد سال هم مصارف خانگی در بخش گاز و هم مصارف برقی افزایش می‌یابد، چون از برق نیز معمولا برای وسایل گرمایشی و کولر‌های گازی استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه با افزایش مصرف گاز خانگی، سهمیه گاز تخصیصی به نیروگاه‌ها کاهش پیدا می‌کند گفت: در این شرایط مجبوریم دو کار انجام دهیم یکی اینکه به سمت سوخت‌های مایع برویم که این سوخت‌های مایع وقتی در نیروگاه مصرف می‌شود به ویژه در کلانشهر‌ها ایجاد آلایندگی می‌کند.
معاون هماهنگی توزیع توانیر افزود: دوم اینکه سوخت‌های مایع نیز به صورت نامحدود در اختیار نیروگاه‌ها قرار نمی‌گیرد، بنابراین در روز‌های سرد سال ممکن است به سمت خاموشی‌های احتمالی به ویژه در مناطق سردسیر برویم.
وی ادامه داد: بنابراین درخواست و خواهش ما از مشترکان محترم برق و گاز این است که در روز‌هایی که هوا سردتر است هم مصرف گاز و هم مصرف غیر ضروری برق را کاهش دهند.
اقای رخشانی مهر درباره راهکار‌های مدیریت مصرف سوخت اعم از برق و گاز نیز گفت: در بحث برق راهکار‌های ساده‌ای وجود دارد، ما روشنایی‌ها و مصارف اضافه را از مدار خارج می‌کنیم که در اینجا مسئله اوج مصرف یا سر شب و وسط روز مطرح نیست بلکه این کاهش مصرف انرژی در طول شبانه روز مطرح است.


 وی افزود: بنابراین باید مصارف اضافی برق را از مدار خارج کنیم و اگر از کولرگازی (اسپلیت ها) و یا بخاری‌های برقی برای گرمازایی استفاده می‌کنیم، سعی کنیم آن را روی درجه حرارت کمتری تنظیم و به جای آن حتی المقدور از لباس گرم استفاده کنیم.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت: در بخش گاز نیز اگر مشترکان محترم بتوانند تا ۱۰ درصد مصارف بخاری ها، پکیج‌ها و گرمازا‌هایی را که در خانه‌ها و مکان‌های عمومی وجود دارد، کاهش بدهند؛ مطلقاً در روز‌های سرد و سخت سال در برخی مناطق کشور مردم عزیز ما به لحاظ سرما دچار محدودیت در مصرف گاز و برق نمی‌شوند.
وی افزود: همان طور که در تابستان مردم عزیز و مشترکان برق برای مدیریت مصرف برق همکاری کردند خواهش ما این است که در این بازه زمانی دو سه هفته‌ای که حداکثر سرما بر ایران حاکم است، این همکاری را انجام دهند تا دچار محدودیت نشویم.

 
اقای رخشانی مهر درباره اینکه آیا در این مدت از سال دچار قطعی برق و گاز شده ایم یا خیر گفت: ما در این مدت دچار مشکل و محدودیت شده ایم، اما تمام سعی ما بر این است که خاموشی نداشته باشیم و این وابسته به مدیریت مصرف در بخش گاز و برق است.

منبع: صدا و سیما

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر