/
۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶

مصرف ۶۳ میلیون بشکه نفت در صنایع پایین دستی

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: در حال حاضر مجموعا ۶۳ میلیون بشکه نفت در صنایع پایین دستی مصرف می شود.
کد خبر : ۲۵۴۳۲
نبض نفت - سیدحمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه صنایع پایین دستی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در نتیجه افزایش تولید و عرضه نفت به بازار شاهد فزونی عرضه نفت نسبت به تقاضای آن هستیم، گفت: این اتفاق در نتیجه ایجاد یک انقلاب انرژی انجام شده است و در صورتی که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و خرید نفت ایران برداشته شود، بازگشت ایران به بازار بعید به نظر می‌رسد و به راحتی انجام پذیر نیست، به این ترتیب باید فکری به حال توسعه صنایع پایین دستی نفت و گاز خود کنیم.

وی افزود: اکنون در عصری قرار داریم که بهره وری صنایع مختلف کشورهای دنیا بر اساس تکیه بر دانش و تکنولوژی قرار دارد، این در حالی است که اقتصاد ایران خوشبختانه در حال عبور از این شرایط که تنها تکیه بر منابع خود کند، است و در تلاشیم تا بهره وری را به صنایع مختلف کشور وارد کنیم که تا حد زیادی موفق بوده ایم.

این مقام مسئول اظهارداشت: در همسایگی ایران، کشورهایی وجود دارند که همچنان مبنای اقتصاد آنها با تکیه بر صنعت نفت، کشاورزی و معدن است، حال آنکه ایران با توجه به اقداماتی که طی چهار دهه گذشته داشته است توانسته در صنایعی مانند برق، مصالح ساختمانی، لوازم خانگی، فولاد و پتروشیمی به مرز توسعه یافتگی برسد و تنها منابع محور نباشد.

به گفته سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی برای آنکه بتوانیم تکیه اقتصاد خود از منابع را برداشته و به سوی بهره وری مایل شویم، لازم است تا سهم بخش خصوصی افزایش یابد.

حسینی گفت: ایران قادر است تا کارخانه تولیدمحور خاورمیانه باشد و در بخش صنایع سنگین این توان را داریم، به طوری که تنها رقیب ایران در منطقه را می‌توان ترکیه دانست و از آنجایی که نیروی کار و انرژی در این کشور گران است، بعید است که بتواند با ایران در این حوزه رقابت کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه به عقیده بسیاری تا چند سال آینده ذخایر نفتی کشور رو به پایان رفته و شاهد افول عصر نفت هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر شرایطی در دنیا وجود دارد که میزان عرضه نفت نسبت به تقاضای آن بیشتر است. باید دانست که امروزه نفت یک کالای استراتژیک به شمار نمی‌رود.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی میزان نفتی که اکنون به بنزین تولید می‌شود را ۲۳ میلیون بشکه اعلام کرد و ادامه داد: ۱۰ میلیون بشکه نفت تبدیل به گازوئیل می‌شود، پنج میلیون بشکه نفت تبدیل به بنزین هواپیما، ۹ میلیون بشکه نفت جهت گرمایش و ۱۶ میلیون بشکه نیز در صنعت پتروشیمی مصرف می‌شود. این ارقام نشان می‌دهد که توسعه صنایع پایین دستی باید در اولویت دولت قرار گیرد.

وی افزود: ایران در منطقه توانمندی بی همتایی در بخش فرآورده‌ها و خدمات فنی و مهندسی و تجهیزات دارد، چرا که هیچ کشوری همانند ایران تولیدکننده بنزین یورو ۴ و ۵ نیست و چنین قدرتی در صادرات روغن پایه، قیر و خدمات فنی و مهندسی ندارد.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر