/
۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷

پیشنهاد نفتی برای مقابله با اثرات کرونا

در حالیکه یک کمیته فنی از ائتلاف اوپک و متحدانش توافق کرده یک کاهش موقت 600 هزار بشکه ای را در تولید نفت اعلام کند و منتظر تصمیم نهایی روسیه در مورد این پیشنهاد است، وزیر امور خارجه روسیه گفت: کشورش از پیشنهاد کاهش بیشتر تولید نفت توسط گروه اوپک پلاس به منظور جبران کاهش تقاضای به وجود آمده در بازار نفت پس از شیوع ویروس کرونا در چین پشتیبانی می کند.
کد خبر : ۲۵۶۱۴
به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز، به گفته یکی از منابع اوپک، طبق این پیشنهاد برای مقابله با اثرات کرونا بر بازار نفت 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت اوپک و متحدانش کاسته می شود.

وزرای اوپک و کشورهای متحد آن هنوز در مورد جلو انداختن نشست این گروه در مورد سیاست های آتی تولید نفت، به ماه فوریه تصمیم گیری نکرده اند. قرار بود این نشست در اوایل مارس برگزار شود.

این مقدار کاهش تولید برابر با 0.6 درصد عرضه جهانی نفت است. گروه اوپک و متحدانش در حال حاضر 1.7 میلیون بشکه در روز تولید خود را کاهش داده‌اند.

این گروه بیش از 40 درصد نفت جهان را تولید می کند.

کمیته فنی اوپک یک نهاد تصمیم گیرنده نیست و تنها به این گروه مشاوره می‌دهد.

یکی از منابع اوپک گفت اگر 600 هزار بشکه کاهش تولید اعلام شده مورد توافق تمام اعضای ائتلاف اوپک قرار گیرد، بلافاصله اجرایی می شود و تا ژوئن ادامه خواهد داشت.

حمایت روسیه از کاهش بیشتر تولید نفت

در همین رابطه، سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت، کشورش از پیشنهاد کاهش بیشتر تولید نفت توسط گروه اوپک پلاس به منظور جبران کاهش تقاضای به وجود آمده در بازار نفت پس از شیوع ویروس کرونا در چین پشتیبانی می کند.

به گفته سه منبع آگاه، یک هیئت کارشناسی که به اوپک و متحدانش مشاوره می دهد پیشنهاد کرده که گروه اوپک پلاس موقتا تولید نفت خود را 600 هزار بشکه دیگر کاهش دهد.

این رقم حدود 0.6 درصد عرضه جهانی نفت است و میزان کاهش تولید اوپک پلاس را از 1.7 میلیون بشکه به 2 میلیون و 300 هزار بشکه می رساند. گروه اوپک پلاس بیش از 40 درصد نفت جهان را تامین می کند.

لاوروف در پاسخ به سوالی در مورد پیشنهاد هیئت کارشناسی در زمینه کاهش تولید گفت: «ما از این ایده حمایت می کنیم.»

وزیر امور خارجه روسیه گفت، ولادیمیر پوتین اخیرا در مورد ویروس کرونا که شیوع آن موجب کاهش تقاضا برای نفت شده با پادشاه عربستان گفت وگو کرده است.

لاوروف گفت: «البته که این ویروس تبعاتی برای بازار نفت خواهد داشت.» وی افزود، روسیه در حال مشورت با دیگر تولید کنندگان است تا تصمیم بگیرد که چه اقداماتی برای فعالان بازار مناسب است. حمایت روسیه می تواند زمینه را برای برگزاری نشست اوپک پلاس در ماه فوریه به جای اوایل مارس و رسمیت بخشیدن به این تصمیم هموار سازد. پیشتر منابع آگاه گفته بودند هیئت کارشناسی اوپک منتظر موضع نهایی روسیه در مورد این پیشنهاد است و اگر توافقی در مورد کاهش بیشتر تولید صورت نگیرد وزرای عضو تاریخ نشست را تغییر نخواهند داد.
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر